Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: ödlor
Läst 4534 ggr
Eva-M
2

*HJÄLP* LEOPARDGECKO MATVÄGRAR...

Min dotter har en Leopardgecko som är född Juli-07.

Hon har alltid ätit bra och har allt i terrariet som en ödla ska ha.

Men nu matvägrar hon totalt. Vi har fått i henne vitaminer som vi blandat i vatten. Har försökt att tvångsmata henne men det går inte hon vägrar!

Hur länge kan en Leopardgecko leva utan föda ?

Vad kan det vara för fel ?

Någon som har goda tips och råd ?

Skriv gärna fort…..för jag är jätteorolig !

AndreasS
0

Hur länge har hon vägrat ta emot föda?

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Eva-M
0

det är i en vecka ? …

AndreasS
0

När min skäggis matvägrar så väntar jag ut honom. Samma sak gör jag med min majsorm.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Vattnadal
0

Kolla temperaturer så att det inte är för kallt.

Har hon bajsat? Går de på sand, bark eller annat som kan fastna i tarmarna kan det vara förstoppning.

Går hon med en hane? Även ensamma honor kan få för sig att lägga ägg. Med ägg i magen finns ingen plats för mat. Ägg brukar kunna synas om man kikar på magen.

Är hon rund och fin om buken och svansen? Känn försiktigt på magen. Har den inga hårda konstigheter och svansen fortfarande är tjock och fin är det nog ingen panik i alla fall.

Ibland kan reptiler låta bli att äta i perioder. Ny miljö, för låga temperaturer är nog vanligast.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Eva-M
0

hon bajsar som vanligt….med tanke på att hon inte äter så vart kommer det ifrån ? (smygäter :) )

hon är både rund o fin…vi har kollat om ägg med vet inte riktigt hur hon ska se ut då?

Temperaturen i terrariet är ca 25-26 grader. har läst att det ska vara ca 21 - 30 grader….

Hon är en ensam hona i terrariet….

Hon är fortfarande pigg och glad ….

[Catteklina]
0

En vecka är inte mycket. Dom kan vara himla envisa, försök att vänta ut henne. Att tvångsmata är ingen bra idé, utan mer ett stessmoment för ödlan.

hellenah
0

våra geckosar vägrar att äta oftare än va 3dje vecka…så d är nog bara och vänta och se…

Rainbow_Reptiles
0

En vecka är ingen fara.. men ser ni att det drar iväg många veckor och honan börjar bli smal om svans och kropp så är något fel med henne..  

Får hon kalk + vitaminer varje gång ni matar henne?
Om inte så far och köp på en gång.!!!!

Kalk är ett måste för reptiler annars kan dom inte bygga upp och stärka deras skellett..

Om ni inte ger henne någon kalk så går hon och slickar på sanden/gruset som ni har i terrariet för att försöka få i sig kalk..
Men kan då ha råkat ätit av det istället..
Och som tidigare sagts, så kan hon få förstoppning..

Kolla i hennes bajs.. ser ni om det ser ut som sand i bajset så vet ni med all säkerhet att hon har sand i magen..
Om det är svårt att se med tanke på att hon går på sand..
Så flytta över henne till en större låda med papper som bottenmaterial.. lägg ut toapapper på golvytan..
Låt henne gå där någon dag tills hon bajsat så kan ni kolla det bajset..

Ger ni henne annat än syrsor? Om inte så kan det vara en idé att köpa in Zoophobaslarver eller mjölmask och se om hon vill äta av dom.. 
Dom kan även äta rosenbagslarver, B.dubia (kackerlackor) och pinkies (musbebisar)

Man ska försöka variera deras kost ibland.. 

Skulle ni se att hon bajsar sand så går det alltid att pröva "bada" henne.. Häll upp ljummet vatten.. inte för varmt och inte för kallt.. i en bunke.. vattnet ska endast gå upp till magen på ödlan.. låt henne vara och traska runt däri en stund.. 
Hon kan då bajsa vilket är himla bra då vi vill ha ut all sand i magen..

Men detta behöver ni bara pröva om ni ser att hon ätit sand..

Ser bajset bra ut och allt annat är som det ska så vänta ut henne och se om hon vill ha senare..
Har ni lösa syrsor i terrariet så plocka ut allihopa..
Har man många lösgående syrsor i terrariet så kan ödlorna bli stressade så ta ut alla syrsor och vänta någon dag innan ni visar henne en syrsa igen..
Ta då syrsan i en pincett och håll i den så ni ser om hon tar den..

Lycka till!

Eva-M
0

igår var vi i Djuraffären och köpte en tub med någon slags pasta med alla vitaminer som en ödla behöver för att överleva…..Den kostade närmare 200 kronor men den är värd vartenda öre……Hoppas på att få igång henne snart…

Tack alla ni som kommer med goda råd , tips , ideér !

Rainbow_Reptiles
0

Köpte ni kalk oxå?! Eller har ni redan det kanske..

Kalk är ett måste..!

Här har ni några som säljer kalk & vitaminer till bra pris.!
Skickas med posten..

http://www.leopardgecko-uppfodarna.com/

Eva-M
0

Vi ger alltid våra reptiler Kalk…Vitaminer så ngn kalkbrist kan det inte vara….ska kolla länken…..för ofta tar djuraffärerna överpris…så kan man hanlda lite billigare är det bra särskilt som man är smålänning !