Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 5211 ggr
koffra
0

Jaha ... då blev det ännu mer ormar !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har lyckats att snubbla över ett par ormar som jag har spanat på länge nu . Så nu äntligen fick jag tag på ett fint avelspar av en ren slump :)

Lampropeltis getulus nigritus heter de nya ormarna eller mexikansk svart kungssnok som de kallas på svenska .

Ett riktigt fint par som jag är lite stolt över ! :D

tira
0

stolt ska du vara dom var riktigt snygga!! jättekul. mvh tira :)

[peter54]
0

Fina djur Glad 

Jag ber ödmjukt att få påpeka att det vetenskapliga namnet på mexikansk svart kungssnok är Lampropeltis getula nigrita.

Lampropeltis är nämligen femininum och då ska man även skriva art- och underartsnamn i femininum.

koffra
0

Ja fina djur är det verkligen =)

Peter . Hade ingen aning om det . Jag har sett både och men inte tänkt mer på det ….

Intressant det där med femininum osv . Hur kommer det sig att det är så ? Gäller det fler arter ?

[peter54]
0

Det handlar om grammatiska språkregler, så detta gäller alltid. Om släktnamnet är neutrum, maskulinum eller femininum, ska alltid artnamn och underartnamn skrivas i respektive form. Kruxet är ju att veta vilka ändelser som är vad.

AndreasS
0

Kanon läcker orm koffra, lite avis.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

koffra
0

Ok peter . Låter invecklat ;) Men logiskt ! Man kan förstå att det råder förvirring på namnen :D

Tack Andreas ! Jag har precis gett hanen sin första måltid här hemma hos mig och det va smaskens tyckte han ;) . Honan får vänta ett par dagar då hon är på gränsen till överviktig , så det blir att dra ner maten för henne lite grann .

Som sagt så är jag jättenöjd med dessa skönheterna !

Wassago
0

Du slutar aldrig att förvåna en när det gäller kunskap Peter!! hade jag inte en aning om! Även om det inte inns en changs att komma ihåg hur det varr så e det ändå kul att åtminstone veta att det finns artnamn i feminim form!

Dom e kanonfina koffra!!!

FunkyShrimp
0

Hjälp vad fin! :)

Var inne på att köpa en Carlifornisk Kunssnok förut, innan jag bestämde mig för igelkottar istället.
Den kungssnoken var grymt fin.. men men.

Nu var inte din helt helsvart, men de som är helsvarta.. jävlar vad fina dom är. Dina är också jävligt fina :)

koffra
0

Tackar tackar :)

Bilden lurar en del …. blev lite blåskimmrande lite med kameran … men men . :D

AndreasS
0

Använder man blixt så kan det göra reflektioner som man inte ser förns man lagt upp bilden på datorn. Har själv fotat mina djur och en del stämmer inte alls med hur dom ser ut i verkligheten.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[peter54]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns ju en helt annan aspekt på detta med färg på Lampropeltis och förstås andra ormar också. Om ett djur är välmatat ser man skinnet mellan fjällen och då kan ormen ifråga se mindre klar ut i färgen, jag skulle säga att det är just vad man ser på Jonnys bild här. Om ormen är tunnare fyller den inte ut lika mycket och då kan den se svartare ut om det handlar om exempelvis L. g. nigrita som här.

Ett annat typexempel på detta är kalifornisk kungssnok som oftast har svart skinn, alltså även under de vita fälten. En välmatad sådan orm ser "skitig" ut för att man ser skinnet mellan fjällen, som i exemplet på bilden.