Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: ormar
Läst 3429 ggr
Bim
0

Verkligen råttor och möss som mat?

Hej, Jag är en tjej som är heeeelt såld på djur… Mest hundar och råttor.. men min mamma är tyvärr allergisk så det går inte att ha nån av dom.. Jag skulle vilja ha en orm om dom inte åt möss och råttor (klarar inte av det.. skulle ALDRIG kunna ge en mus eller råtta till en orm!!) Men nu undrar jag; Finns det nå ormar som äter typ.. Gräs..? Hehe.. eller ja.. nåt förutom andra djur.. kanske en jättejättedum fråga men jag undrar verkligen (jag kan ingenting om ormar.. >.< Men om jag ska skaffa en gräsätande orm så ska jag givetvis läsa på.. :D) Men snälla ge mej svar! Jag har en sån himla stor djurabstinens! HJÄLP! Det räcker med ett ja eller ett nej..

Obs.. ironi när jag skrev gräs.. :P Lite trött nu..

Wassago
0

Hej!

Tyvärr, gräsätande ormar e det ont om! Men du har ju strumpebandsnokarna som lever på fisk, grodor å mask! När jag odlade sådana hade vi ett recept som jag på mald röding, vitaminer å kalk samt gelatin, när man blandat det la man det på en plåt i 4-5mm tjockt lager sen lät man gelatinet stelna skar upp det hela i lagom bitar å frös in, sen var det bara att tina upp det som behövdes!

Hoppas det kan vara dej till hjälp!

MVH/I

Denna kommentar har tagits bort.
Ladyinred
0

sen finns de väl endel insektsätande små snokar, vet dock inte hur vanliga dessa e i fångenskap.

Wassago
0

Så sant så, det finns en insektsätande liten grässnok som var relativt vanlig förr här i Sverige (vanlig i terrarer ska jag kanske tillägga), men har inte sett till dom på länge. Å dom var väl ofta inte allt för lätta att hålla om jag inte minns fel, var ofta viltfångade å svåra att få fungerande.

[peter54]
0

Den lille insektsätaren är amerikansk grön busksnok (Opheodrys æstivus). Den är inte speciellt vanlig i handeln, mest beroende på att det inte föds många i fångenskap och de som säljs är vildfångade vuxna (=förbjudet).

De är dessutom ganska känsliga och av någon anledning köps de oftast av nybörjare som inte klarar av att hålla dem vid liv särskilt länge.  När de säljs är det dessutom oftast enstaka djur och köps av personer som baa vill ha en orm, vilket innebär att de aldrig blir fler.

Wassago
0

Så hette den ja!! Hade det på tunggan men det ville inte fram!! :)

En annan olämplig icke däggdjursätande orm e ju Äggsnoken (glömt det latinska på den med). Lever som namnet antyder i första hand av fågelägg. Men någån sådan har jag inte sett sen 80-talet nån gång.

Bim
0

okwej, tackar.. Men jag (haha, djurvän..? Jaa.. :P) skulle nog inte klara av att ge en groda (eller mask ens!!! :O) trill en orm.. Men fisk.. måte man ge levande fiskar då? Eller det #1 skrev? kan man inte bara ge lax lr nåt x) haha.. :P

#1Är inte det ganska svårt att göra? :P

Wassago
0

Fördelen med att blanda allt i mixern m gelatin e att du vet att djuren får i sej alla vitaminer å kalk dom behöver, samt att du slipper stå där med fisklukten i tid å otid! Mycket lätt att göra, sen har du färdigt å klart att bara tina! gör en sats som räcker två-tre månader åt gången, smidigt!!

Ladyinred
0

Men behöver inte strumpebandsnoken annan mat oxå, de jag vet har gett dom pinkisar med.

[peter54]
0

Strumpebandssnokar har ungefär samma metaboliska fysiologi som vår svenska snok, vilket innebär att de är utvecklade för att äta så kallade "kallblodiga" bytesdjur. Det innebär fisk, groddjur och en del blötdjur som exempelvis daggmask.

Att det finns en del som matar sina strumpebandssnokar med pinkies behöver inte betyda att det är rätt. Jag tror snarare att det handlar om bekvämlighet, men det är definitivt inte ett optimalt bytesval för en strumpebandssnok.

Äggsnoken (Dasypeltis scabra) finns ibland på mässor har jag sett, men som sagt, de är svåra att föda upp eftersom de som nyfödda måste ha små ägg i storlek med undulat- eller finkägg.

Sedan finns ju snäckätande ormar också. Utan att vara kritisk eller så, har jag lite svårt att se hur man ska kunna sköta en orm på rätt sätt om man inte kan stå ut med att mata den. Då kanske det är bättre att satsa på en ödla som lever av vegetabilier.

Vattnadal
0

Ganska intreassant med äggsnok. Dpå får man föda upp finkar, sen kanske dvärgvaktlar, för att kunna mata sin orm!

Snäckor är lättare. Det är ju bara att ha ett gäng fulicor eller achatinor som sprutar ur sig ungar, så har man löst den frågan.

Är man väldigt blödig och inte vill mata med däggdjur ska man nog inte ha orm. Men å andra sidan så om man köper frysta pinkisar från början, så tror jag att man vänjer sig innan det är söta pälsade möss.
Om man är vegetarian kanske det är svårare. Men tänk på de söta grisarna, kycklingarna, korna od ni trycker i er själva dagligen. Fast de är ju i form av korv och inplastade köttbitar. Kan man äta kött, kan man mata en orm, annars är det lite dubbelmoral.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Wassago
0

Tur vi har dej Peter! :) Själv känner jag att minnet blir sämre å sämre!

Instämmer helt i det du skriver Vattnadal! Många människor känns ganska skenheliga när dom pratar.. kan inte tänka seej att göra "sketjobbet" med avlivning å styckning men äta dom går bra, ge en orm en råtta e synd, men käka kyckling å övrigt kött där djuren växt upp under fasansfulla förhållanden e ok osv… Äta ett Rådjur som växt upp i frihet och avlivats ute så snabbt att dom ofta inte ens e medvetna om att dom skall dö går inte för dom e ju så söta… kor, grisar, kalvar å kycklingar e åxå söta…

Ladyinred
0

jag har både råttor och möss som husdjur även om det finns ormar i hushållet. Självklart så får inte ormarna äta mina husdjur. Men att vi har ett frysfack fullt med möss, råttor och hamstrar berör mej inte mycket. Till o med när min sambo kommer hem med ett parti levande råttor som kommer avlivas för att stoppas i frysen så låter jag bli dom. Nån enstaka gång har jag fasnat för nån av dessa foderråttor och behållit, men de slutar bara i att den behöver avlivas senare på grund av temperamentsfel. Så det har jag slutat med. Nån stanns har jag inbyggt i hjärnan att det e skillnad på råtta och råtta. Dom som e avlade med omsorg blir underbara vänner men foderdjuren är ofta väldigt otäcka och aggressiva och går inte att hantera. Små monster i råttskepnad. Endel äcklas av att man har sånt i frysen men då är de igentligen värre med vår egen mat, styckade och sargade kroppar, för att inte tala om köttfärs, köra ner likdelar i en stor kvarn så de blir nåt oigenkänligt. De e o va morbid om nåt.

Jag äter kött, så jag e inte en av dessa förespråkare. Men jag kan tycka att endel e väldigt fåniga när de nojjar över att man har döda djur i frysen. De flesta av oss har det.

Bim
0

Jag vet.. men jag äter kött och vill helst inte tänka på vad kött egentligen är.. :/ Och ibland så mår jag illa när jag äter kött! Menjag skulle känna mej sååå hemsk om jag gav ett djur tille tt annat djur! :O Men jag är knäpp..:/ Det var därför jag undrarde om det fanns några ormar som inte åt typ,, jaa.. kött mm. Vad kan man skaffa ör ödla då? :) Har ni några förslag..? (a)

Ps. Jag tänker ta ett stort ansvar för det djur jag skaffar.. jag är inte sån som går och köper en orm från djuraffären och sen märker jag att ormen måste ha kött som jag inte kan ge.. och då slänger jag ut den i skogen! Så därför kollade jag bara lite här om det fanns några ormar som inte åt tex råttor. Men som sagt.. säg gärna till om ni har några favorit ödlor som jag kan läsa lite om och sedan fundera. :)

Tack så mkt för allt iaf! (det kommer nog inte bli en orm för mej iaf då..)

Wassago
0

#14, var inte dej specefikt jag hade i tanken när jag skrev mitt inlägg utan vissa människor rent generellt!! *L*

Skäggagamen e en bra ödla! Leopardgecko likaså en annan mycket trevlig ödla är Ökenleguanen samt Dabbagamen!

AndreasS
0

Ödlorna som Wassago ger exempel på är bra för dom äter grönsaker.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Ladyinred
0

Men dessa ödlor äter ju inte enbart växter…

AndreasS
0

Nej, men både skäggis och leopardgeckosar är mer eller mindre vegiterianer. Om inte annat finns det leguan som enbart äter från växtriket.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Ladyinred
0

jag e inte så hemma på ödlor, finns de nån mer grupp som är växtätare?

Vattnadal
0

Leopardgecko är långt från växtätare. De äter insekter.

Skäggagamer äter främst grönsaker, kan klara sig på enbart vegetarisk kost bara de är några år gamla. Första året måste de dock ha mängder av insekter.

Leguaner är rena vegetarianer, men inte lätta nybörjarödlor. Bara storleken i sig gör det besvärligt. 

En landsköldpadda, tex grekisk, kanske skulle passa? Den blir inte så himla stor, äter bara sånt den kan beta (örter, ogräs od) och kräver inte alltför mycket av sin miljö. ge den bara UV-ljus, en spotlight för värme, ett sepiaskal för kalk och nötande av näbben, samt rediga mängder maskrosblad, kirskål, ruccola od, så är den nöjd!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ladyinred
0

ja en landsköldpadda tror jag med på. Kanske inte den grekiska då den e cites listad klassA vilket gör att de blir lite bökigt med alla papper och tillstånd både från dej och säljaren. Men de finns ju som sagt fler sorter.

AndreasS
0

#20 Fel av mig vart lite ivrig där gällande geckosar….

Bim
0

haha, tyvärr (tävrr och tyvärr..? :P) så är jag såå inne på möss och råttor! :O Så kjag ska nog ge upp det med ödla.. :/ Men jag kanske kommer tillbaka senare! ;) (fast jag kommer ju titta till då och då! :D) Tack för all hjälp! KRAM!^^

Eva-M
0

hmmmm är din mamma verkligen allergisk…..

eller gillar hon inte den sortens djur som du gör *S*

Ser bara till mig själv……som har varit LIVRÄDD för reptiler…men gav mig sjutton när en vän till mig dog att nu ska jag göra mig kvitt med mina rädslor i livet….

Nu lever jag bland reptiler och älskar dom :)

Ok allergier är inte att leka med…..men en del skyller på allergier….tex som mina stora travhästar…..finns dom som som är rädda för hästar och skyller på allergier :)

Bim
0

#24 NEJ! Min mamma ÄLSKAR djur! Men hon är verkligen allergisk! Hon gillar råttorna jätte mkt också men vi kan ju inte ha dom.. vi har tom fått lånat av en tjej och haft dom i en månad för att kolla om hon tålde råttor men det gjorde hon inte.. :'( men hon älskaar verkligen djur! :D

Eva-M
0

åååååh vad tråkigt…..

Men du det finns ju ödlor som enbart lever på frukt, grönsaker…..

Bim
0

#26 joo.. :) Men jag kanske återkommer.. men ge mej gääärnaa lite mer tips så lyckas du säkert övertala mej! ;) Bara att skriva i gästboken.. :P

HellzeN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja inte för att låta som en idiot nu. Men det är ju bättre om du läser på om lite olika djur istället för att vi på ett forum ska övertala dig till att köpa ett djur =) alltså inget illa menat !!

Läs på om skäggagamer, leopardgeckosar.

Jag har själv två leopardgeckosar som käkar ryska kackerlackor och syrsor. Visst jag gillar inte insekter så mycket så det gör mig inte mycket. Jag har  6 majsormar här hemma som käkar möss i olika storlekar och jag har tidigare haft möss. Visst det var lite äckligt första gången jag matade en orm. Men som någon ovanför skriver så är dom uppfödda för att bli foderdjur åt ormarna inte keldjur. Djuren måste ju äta. Så har det varit genom alla tider.

Så är du reptil intresserad får du nog lära dig att tycka om det eller helt enkelt strunta i det.

//Mvh annelie