För låg fuktighet
Jag har jättesvårt att hålla luftfuktigheten i mitt terrarie. Jag har en Achatina achatina och två Phyllium giganteum. Om jag har förstått det rätt så vill snäckan gärna ha minst 80% luftfuktighet, och insekterna ska också ha hög luftfuktighet. Men det blir bara 70% när jag precis har sprayat och sedan går det ner till 60% och ligger så resten av tiden. Jag har barkmull som bottenmaterial och det är blött hela tiden. Det är ca 27 grader i terrariet.
Hur ska jag göra för att luftfuktigheten blir högre? Eller kan det räcka med den fuktigheten som det är nu?

E inte så hemma på just sniglar, men vill du få upp luftfuktigheten så rekommenderar jag att du köper en luftfuktare av typen pingvin (finns på biltema om jag inte minns fel)
Vad gör en sån? Spayar den vatten eller?

Jag har jord i botten till mina snäckor (A achatina och A marginata) och ovanpå jorden har jag vitmossa. Riktig vitmossa, inte sån där lav mat har i ljusstakarna till julen. Mossan hålls fuktig, vilket i sig gör terrariet fuktigt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#3 Men det konstiga är att marken i terrariet alltid är fuktig, nästan blöt. Men hur mycket jag än sprayar så stiger inte luftfuktigheten över 70%. Kan det ändå hjälpa med vitmossa? Kan man plocka egen mossa eller bör man köpa den i affären så att den är helt ren?

pingvinen sprayar ut en vattendimma i terrariet som kan ställas in på den tidsintervall som man behöver för att hålla rätt fuktighet!

Pingvinen säljs inte mer på biltema då det var en utgående modell . Men biltema har en ny modell som är lite mindre men ska väl vara likvärdig annars . Den kostar 249.- om jag inte minns fel. Det finns ju även fler varianter i andra affärer .
Okej, men då ska jag köpa en sån luftfuktare.