Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: amfibier
Läst 2215 ggr
geiputaus
0

tillåtna grodarter i Sverige

Hej på er!

Tycker grodor är väldans vackra och skulle gärna vilja införskaffa mig några, men vilak är tillåtna i Sverige och vilka kan alternativt/eventuellt befinnas i samma terrarium?

[peter54]
0

Man får inte röra vare sig groddjur eller reptiler i Sverige, alla är totalskyddade. Det enda du får göra är att ta grodrom eller paddrom av de vanligare arterna och kläcka dem hemma, men när de är färdigutvecklade måste de släppas tillbaka i samma område där rommen togs.

geiputaus
0

hihi jag msåte ha uttryckte mig konstigt för nu menade jag ju inte att jag skulle ta in svenska vilda grodor…

Utan jag vill köpa, till exempel lövgrodor… men det finns ju så många olika vackra arter och jag ville bara veta vilka man får ha i Sverige, om jag skulle vilja importera men också köpa av svenska uppfödare. Och som sagt vilka arter som kan vistas i samma terrarium :) hoppas jag uttryckte mig bättre nu Flört

Några arter jag är intresserad av att ha/veta mer om är asiatisk horngrodan, lövgrodor, giant treefrog, waxy monkey groda, Panama golden frog, Green Climbing Mantella, Mantella madagascariensis , Glass Frog, Boophis albilabris med mera…

I love frogs

Vattnadal
0

Horngrodor är vanliga, sällan svåra att få tag på. Det ätr nog de, vanliga gröna lövgrodor (hyla cinerea), klockgrodor som är lättast att hitta i djuraffärer.

Pilgift finns det ganska många som odlar, så det borde gå att hitta uppfödare på.

Be att få kika i din djuraffär vad imazo har i prislistorna om du inte lyckas få konatkt med någon uppfödare.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

geiputaus
0

Det skall jag göra, tack så hemskt mycket för hjälpen!