Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 7662 ggr
Eva-M
0

SJUK SKÄGGAGAM ???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är orolig för Torsten igen….Har tidigare skrivit om att han är så mager trots att han har aptit….men har stött på en annan med samma problem fast en hona och hon var rätt gammal med och har alltid sett ut sån…precis som Torsten…

Men nu är jag orolig på nytt….han är en gammal herre ca 8-10 år gammal….Han ömsar,äter och bajsar som han ska….

Men titta på bilden…..Vill påpeka att han INTE ömsar….Han har blivit tvåfärgad….

Visst han skiftar i både grönt och gult om det är något som oroar honom….

Men nu ser han ut så här hela tiden ???

Vad har hänt ??? Sen ofta så är han kolsvart under hakan…

Någon som vet……

MYCKET tacksam för svar….

tira
0

om du är helt säker på att han inte ömmsat tror jag att du kan avvakta,har bara sett detta förut vid ömms.att han är svart under hakan är typiskt för skäggagams hanar(finns faktiskt en del honor också)skägget blir helt svart ibland är det helt uppblåst ibland inte och det betyder typ:akta jag är farlig men kan också inträffa i situationer då dom befinner sig i en hotfull miljö och känner sig osäkra.jag anser att ett svart skägg ska man alltid respektera då det är ett första steg för"hot"även om det kanske inte är riktat emot dig.min yngra hane blåsre upp sitt skägg emot honan och då är det nästan rosaaktigt(flört?  )så länge det gråa håller sig avskärmat tror jag du kan avvakta enligt min erfarenhet så är ofta hela huvudet grått om dom är sjuka(bl.a på puck blev hela huvudet riktigt grått).mvh tira

AndreasS
0

Min skäggis såg också ut så där innan han ömsade sist.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Eva-M
0

Tack för era lugnande svar….Hur det än är så är djuren som ens barn….man blir jätte-orolig….Likaså när det gäller mina hästar som jag älskar lika mycket som reptilerna….Det är svårt när man haft ett djur länge man fäster sig vid dom…Givetvis älskar man sina barn fast på ett annat sätt…..