Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsjukdomar
Läst 2639 ggr
AndreasS
0

Någon som vet?

Jag misstänker att våran majs har fått nån slags av yttre kvalster. Hade henne uppe idag och såg små ljusa kryp på henne. Hittade knapphändig info på de sidor jag letade på vad man kan göra själv åt saken. Någon som vet om det finns nått man kan köpa på apoteket och behandla själv eller måste jag ta mig till en vetrinär?

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

AndreasS
0

Är lite av desperat så jag puttar upp denna.

Har iaf gjort rent och lagt allt i badkaret i kokande vatten samt desifiserat terrariet och badat majsen. So far so good.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

tira
0

titta på repti vet att jag läst en del om kvalster där men kanske bara på ödlor men värt att se efter mvh tira

AndreasS
0

Hittade en del där men det mesta var man tvungen att besöka vetrinär för att få medel utskrivna, tänkte mest om det fanns nått som fanns recceptfritt att tillgå på apoteket.

koffra
0

Det är inte helt säkert att det är "ormkvalster" . Det kan vara vanliga hoppstjärtar eller liknande som lever i bottenmaterialet mm.

Om det är ormkvalster så brukar man se små svarta eller mindre röda små fästingliknade djur som sätter sig under fjällen . Ormkvalsterna brukar framför allt sätta sig runt ögon , mun och strax ovanför bukfjällen.

Tyvär så har jag ingen bra infosida just nu ….

AndreasS
0

Dom små otygs djuren som kröp omkring o min majsis terrarium var vita alt. gula men ljusa till färgen va dom iaf. Med blåtta ögat såg det ut som små ljusa spindlar.

Jag kollade precis till henne och terrariet och såg inga kryp nu. Förhoppningsvis toga jag död på dom med kokheta vattenbadet.
har hennes bottensubstrat ligger i en balja med hett vatten och ska kolla det imorgon.

Men vill tacka för lugnande besked om att det inte rör sig om ormkvalster då dessa små satar till kryp inte var svarta eller röda.

AndreasS
0

Hittade denna sida vid sökning på Hoppstjärtar Hiitade nått som kan vara de som fanns i min majs terrarium.

koffra
0

Jag säger inta att det inte är ormkvalster , men tycker att det låter som nåt annat.en grej du kan göra är att lägga ormen i en petbox eller liknande med lite toapapper i botten .Då ser lite lättare vad det kan vara för nåt som kryper runt .

AndreasS
0

Jag såg dem på nära håll och dom var varken svarta eller röda som du beskrev i #4

koffra
0

Då kan du vara ganska säker på att det inte är ormkvalster .
Du kan googla på Ophionyssus natricis så finns det ganska mycket information om ormkvalsterna.

Om det är hoppstjärtar du har så är det inte direkt farligt för ormen om det inte blir för mycket . Hoppstjärtar uppkommer oftast om man har lite för fuktigt och för lite ventilation i terrariet. Under vattenskålar mm är mysiga ställen där det ofta börjar.

Nu är jag verkligen ingen expert på ämnet …. men med min lilla erfarenhet så är det detta jag kommit fram till .

Ladyinred
0

Vi har oxå råkat ut för de där små ljusa krypen ibland, vi har helt enkelt slängt allt bottenmaterial och rengjort ordentligt så har det försvunnit. Har även haft ormkvalster en gång och det e stooor skillnad på dessa.

AndreasS
0

Kan meddela att dessa små ovälkomna kryp är borta.