Kungspyton sökes..
Hej. Jag söker en Kyngspytongs unge högst ett år.
Vill hellst ha en hane (1.0 tror jag) men funkar även med en hona.
Jag och min pappa kommer köpa den tillsammans. Och han har tidigare erfarenheter av ormar (inte jag)..
Just nu e våra terrarium fulla så vi skulle även behöva ett nytt terrarium.. :D
Har du något som vi söker? Tveka inte, hör av dig..
/ Camilla o Per Nilsson
Eller vet någon om det finns nån bra uppfödare i uppsala/stockholms trakten??
#2 Vi söker en lite yngre kp :( Men kanske kan övertala pappa att kanske komma förbi o kolla på honom..
Gör det, ni är välkomna!
snälla silverorm flytta på ormen eller råttorna en bit. de mår inte bra av att bo så nära varandra. o så e de lag på att man inte får ha dom i samma rum :(

#5 . Är det lag på att man inte får ha dom i samma rum ? Hade jag ingen aning om . Det har jag tyvär haft flera gånger om ……
Har du nån sida man kan läsa lite mer om detta ? Nyfiken på vilka djur det exakt gäller då jag har en iller som springer löst i bostaden . Kanske gäller dom som har katter mm åxå ?
#5 Detta är det enda jag kunde hitta i lagens
mening enligt L 80
Föreskrifter om ändring i Djurskyddsmyndighetens DFS 2005:8
föreskrifter och allmänna råd (DFS 2004:16) om
villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m.
av djur avsedda för sällskap och hobby;
beslutade den 28 juni 2005.
5 kap. Särskilda bestämmelser för zoobutiker, djurgrossistanläggningar
och liknande anläggningar
2 § Olika arter av gnagare, ormar, ödlor eller sköldpaddor ska hållas åtskilda.
Mycket närbesläktade arter av ormar, ödlor eller sköldpaddor får dock hållas
tillsammans. Kaniner får inte hållas tillsammans med gnagare, med undantag
av marsvin.
12 § Köttätande djur och djur som är eller skulle kunna utgöra deras bytesdjur
ska hållas åtskilda på ett sådant sätt att de inte skadar eller stressar varandra.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Det e ju inte riktig samma sak… Dom skall hållas åtskilda som sagt. Sen kan ju hålla med om att vissa ormar kan bli lite problematiska med maten om dom ständigt går i "matoset" men det e åxå en annan sak! :)

Sen kan jag kanske hålla med om att ,om ormen strular pga råtterna så kanske man ska försöka flytta på djuren om det finns möjlighet.
Jag har ringt jordbruksverket då jag tyckte att det var luddigt de där om ormar och bytesdjur och hur de ska hållas och det var svaret jag fick. Jag ansåg att så som det var formulerat kunde de innebära att man bara inte skulle ha dom i samma låda… Och visst om ormen inte reagerar i detta fallet men råttorna då? Ring själv o fråga om ni inte tror mig.
Jordbruksverket är lite "lustiga".
Om guldhamstrar så står det bl.a. att det är tillåtet att ta första kullen på en hona som är 3 månader. Vi som håller på med avel på guldhamster vet att de absolut inte är mogna då utan vi tar första kullen när honan blivit 4 månader. Detta har styrelsen i SHF diskuterat med Jordbruksverket men de vill inte ändra texten. Det är rent dumt att ta en kull på en 3-månaders hona då honan då i de flesta fall utövar kanibalism på ungarna.
Jag väntar ju på min första majsorm och den kommer jag nog att ha inne i mitt rum. Men jag ska först testa att ha den i andra änden av mitt vardagsrum där jag även har guldar och gerbiler. Dessa är i ena änden och ormen tänkte jag ha i den andra, det är ca 6-8 meter emellan. Självklart kommer jag att ha koll på om något djur verkar bli stressat och vid minsta tecken flytta ormen.
Djur e konstiga…våra råttor lider knappast av våra ormar…de sprang gärna upp till terrariet o kollade in pytonen…ingen rädsla där inte!! Men våran pyton blev förvirrad så numera bor han med oss i sovrummet!!
Vi har majsisar oxå, som delar rum med våra andra djur…men de står i andra änden av rummet s a s… inga problem där iallafall, majsisarna äter glatt sina natal de får, o råttorna springer ibland lösa i hela rummet o struntar fullkomligt i ormarna!!
Jo lagarna kan ju vara en smula luddiga ibland, men man får ju helt enkelt ha sunt bonnförnuft o kolla in sina djur hur de mår, ibland funkar det o ibland inte…o då får man ju helt enket ändra om lite då!!
Ta ex vår trekölade sköldpadda han ska egentligen inte kunna bo ihop med fiskar (han ska ju äta dem..) men jag har tränat honom på att låta bli dem o istället få födan av mig, jag måste då handmata honom 1-2 ggr om dagen med pellets, vilket har gjort honom MYCKET tam, han säger till när han blir hungrig!!
Fiskarna har i sin tur lärt sig att han är en sölegris när han äter så de är som hungriga städpatruller runt han vid matning!! Vilket även har gjort dem till ypperliga putsarfiskar när han ömmsar!!