När kläcks mina ägg ?
Hej
Lite småförvirrad när det gäller mina ägg från mina spiloter chaynei.
De har legat i 52 dagar idag och började bli mjuka och sjunka ihop lite för 3 dagar sedan.
Kör kläckarn på 31-32 grader och bra fuktighet. Vet inte exakt men det är tillräkligt iaf.
Jag hittar ingen riktig exakt info om hur lång tid ….. har hittat allt mellan 40-80 dagar .
När kan man ev snitta äggen och kolla om det står rätt till ?
Man är ju väldigt nyfiken ..
Mvh Jonny
Genomlys dem istället. Om ungarna inte är färdiga för att komma ut, kan det döda dem om man gör hål i ägget, men genomlysning med en stark lampa funkar.
Har lite av samma problem här. Jag är just nu inne på dag 81 för min första kull ägg. Jag satsade på lägre temperatur i år för att få större och mer livskraftiga ungar. Det visade sig dock att trots att lufttemperaturen varit 27°C, har botten på kläckaren inte varit det eftersom jag haft den stående i garaget i år. Jag ställde kläckaren där för att undvika samma öde som 2006, när bara 15 av 51 ägg kläcktes för att det blev för varmt. När det var 35°C i skuggan ute gick det inte att få ner temperaturen i kläckaren.

Jag har genomlyst och det rör sig för fullt där inne . En del ägg är helt fyllt (de som sjunkigt ihop mest) och en del kanske fyllt till 50% uppskattningsvis.
Jag har dock hittat lite mer info och de säger 40-50 dagar på flera sidor.
Jag kände lite mer på de mest ihopsjunkna äggen och de har börjat bli hårda igen……
Så jag gjorde faktiskt så nu att jag snittade ett av äggen som jag fick loss och upp kom en liten frisk unge som viftade med tungan och gäspade. :) . Det enda var att navelsträngen och äggulan satt forfarande kvar. Så jag lade det ägget med ungen i en egen låda och ner i kläckarn igen .