Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 1700 ggr
tira
2008-06-28 23:11
0

ang bottenmaterial

Har varit runt och läst på olika för- och nackdelar ang bottenmaterial. Papperspellets är tydligen det veterinärerna rekommenderar. Någon som provat? Sen är det tydligen många som andvänder vetekli och är mkt nöjda med det. Någon som provat det? Just nu har jag sand, men det kan ju som sagt orsaka förstoppning och så tycker jag att det är för hög fuktighet i det stora terrariet så ska nog byta, men vet inte till vad ännu. Sen slipper man ju den där lilla oron att dom ska råka svälja sand mvh tira

Asa-N
2008-06-28 23:46
0

Papperspellets använder jag ju till mina långhåriga hamstrar då det är det enda som inte fastnar i deras päls. Det borde ju rimligen funka även till reptiler.

Kör med katt-ströt Toa-Lätt som är gjort av papper då och som är komposterbart.

AndreasS
2008-06-29 01:18
0

Är det till skäggagam ska du absolut inte använda papperspellets "Toalätt" skulle skäggisen råka få i sig det kan det i värsta fall leda till att djuret dör. Papperspelletset sväller till dubbel storlek. Jag skulle varmt rekomendera vetekli som är helt ofarligt för skäggisar. En 25 kg säck kostar 59:- hos Lantmännen "Odal, Granngården". Jag använder det själv till min skäggis och har haft det till honom i snart 3½ år utan några som helst problem.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

tira
2008-06-29 16:21
0

ang pappers pellets tänkte jag likadant där om att det sväller men läste en del om det är tydligen ganska vanligt och tydligen rekkomenderar många vetrinärer det.jag är nog ganska inne på kli men dammar det mkt mvh tira

heavymetalman
2008-06-29 16:36
0

Vi använder papp pellets till både ormar och en del av ödlorna. är bara nöjd med det…

Patrik

heavymetalman
2008-06-29 16:44
0

och vad gäller pelletsen så har jag testat lägga det i vatten och den löses upp i minder bitar, vilket jag personligen "tror"
magsyran smälter ned…

Patrik

tira
2008-06-29 20:17
0

bra att vate kan verkligen inte bestämma mig även om jag just nu väger mest åt kli men är lite orolig att det dammar mkt.hade kli ett tag till några av hästarna jag hade förr och tyckte det damma en del men är kanske skillnad i ett terrarium. mvh tira

AndreasS
2008-06-29 22:46
0

Att ha vetekli i ett terrarium där man har en ödla, ok en ödla rör på sig men inte så att det dammar massor. Som sagt har haft det till min skäggis i 3½ år och har inte märkt nått konstigt med honom. Dessutom är det helt ofarligt om ödlan skulle få i sig det.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

tira
2008-06-30 15:13
0

jättebra tack så mycket mvh tira

tira
2008-07-01 20:17
0

så nu har jag bytt bottenmatrial i 2 av terrariena (orkade inte mer i dag :).slängde ut sanden och lade i kli måste säga att det blev bra och var väldigt lättarbetat mvh tira