Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 3526 ggr
[peter54]
0

Tips för äggkläckningsboxen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte några spillbitar lexanplast (plexi) från Slöjddetaljer i Skara. Sedan sågade jag till lagom stora bitar med vinkelslipen och rundade kanterna. Därefter värmde jag på mitten med gasolbrännaren och böjde plastbitarna över en bit slät 6 mm armeringsjärn så att de fick lagom vinkel för att passa i glasslådorna som jag använder till äggboxar.

[peter54]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Boxen ser ut så här. Jag lägger Gladpack över boxen och tejpar fast runt kanterna så att ormynglen inte kommer över i de andra boxarna. På det här viset kan jag få bra skydd för kondensdroppar över äggen, men ändå se om/när de kläcks utan att behöva öppna kläckaren. Min kläckare en Jæger FB80, har transparent plastlock.

MalinMalin
0

Alla har vi olika bra knepSkrattande

Jag har aldrig något "droppskydd" på mina ägg….friska ägg tar inte skada av lite droppande vatten enligt mig.

Sedan en vecka innan kläckning drar jag på en nylonstrumpa på ägglådan så jag vet att inga ormbebbar rymmer ifrån lådan och tar en djupdykning rakt ner i vattnet undertill.

(Har en XXL Hammarplastlåda som kläckare med vatten och doppvärmare i botten och kondensen droppar på mina ägg hela tiden)

Jag hat kläckt över 100 ägg i sån kläckare bara iår och det har gått hur bra som helst.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

[peter54]
0

Ja det handlar väl om mängden vatten skulle jag tro, men jag vill inte riskera något. Förra året kläckte jag en kull campbelli-ägg åt en kompis och de översta tre äggen i klumpen dog av vad jag tolkade som vattenskador genom dropp från lådans lock. Äggen fick stora svullnader som efterhand blev transparenta och inom några dagar dog äggen.

Även för många år sedan när jag körde den vanliga "Scherpner"-kläckaren, akvarium, tegelsten och krukor, använde jag droppskydd i form av en uppochnedvänd djup tallrik över krukorna.

Jag fick lära mig av amerikanska uppfödare att ägg som tidigt torkat in kan man släppa ner i vatten ett par minuter så att de får svälla, men det måste ske innan äggen är mer än tre dygn gamla om jag inte minns fel. Vatten på äggen konstant i form av exempelvis mycket kondensdroppar är jag övertygad om att det kan skada.

Inga ormar i naturen lägger ägg som kan få vattendroppar på sig. Med fångenskapsuppfödda ormar har man dessutom mer eller mindre alltid ett visst bortfall, det är sällan alla ägg i en kull går fram. Orsakerna är lite oklara, jag gissar att det handlar om att vi har kompremetterade genetiska förutsättningar, dvs för liten DNA-spridning och för nära släktskap mellan avelsdjuren.

Tittar man på svenska snokägg, av vilka jag genom åren kläckt fram bra många kullar, är det alltid 100 % kläckningsfrekvens.

koffra
0

Jag har åxå använt mig av idén med plexiskivan . Funkar kanon !

Jag köpte min plexiskiva på clasolsson och bockade med värmen från ett värmeljus . Fast jag hade inte plexiskivan i ägglådan , utan jag borrade hål i sidorna i självaste kläckarn (flaj låda från ikea ) och spände upp en tråd mellan hålen som jag sedan hängde plexiskivan över . på så sätt så kunde jag ställa 3st modell "godislådor" i kläckarn under samma kondensavvisare .