Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettallmänt
Läst 1531 ggr
L8sson
0

levande föda?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejsan!

ja de har kommit upp på kanin.ifokus och alla säger att dom tycker si och så.  det är ju då mäst prat om kanin..

jag har själv sagt att jag har inget imot att ge levande föda. jag har själv sålt en kanin till just den anledningen.
Men alla säger att man kan väll ge död föda. det är sånt tjafs där justnu.

så jag vill veta vad ni tycker om de? om att ge kanin (eller aa levande föda) till tex Orm.

Asa-N
0

Jag ska snart få min första majsis och den kommer att få död föda. Skulle aldrig ge den levande föda då den t.ex. kan skadas av "bytet" utan det blir bara död föda.

L8sson
0

#1 okey, men majs orm e ganska liten orm?

om du förstår va jag menade har du nått imot att ge levande eller e de bara för att den kan göra illa ormen?.  förstår du hur jag menar?

AndreasS
0

#2 I denna tråd har det diskuteras i massor i ämnet.

Innan diskutionen kom upp var jag för levande föda men nu är jag för död efter vad som framkommit i den aktuella tråden.

Jag har läst den aktuella tråden på Kaninsajten och måste säga att det finns en del där som inte vet vad dom pratar om. Men orkar inte lägga mig i för det lyder lynsch stämmning i den tråden.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

AndreasS
0

Citerar ur en artikel på repti:

"En annan sak oavsett vad som är tillåtet är att matning med levande djur är något som många reagerar mot och som kan ge onödigt dålig publicitet.
Det finns ett tryck från olika håll att få igenom förbud att mata med levande djur.
Därför bör man visa återhållsamhet och inte i onödan utmana opinionen genom att mata levande om det fungerar med dött."

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

L8sson
0

mm jag blir lite lätt irriterad, alla säger ju helatiden att det är olagligt med att ge levande föda?

Wassago
0

Det är mej veterligen inte olagligt att fodra med levande föda, däremot är det i min åsikt förkastligt av flera skäl att mata med just levande föda utom i vissa specfika fall då vissa ormar totalt vägrar dött och man inte har annat val (men detta är relativt sällsynt). Vid matning som tex. medd kaniner så utsätter man ormen för livsfara då kaniner har oerhört skarpa klor och ormen kan bli fullkommligt strimlad både invärtes och utvärtes. En annnan aspekt är just det Andreas hänvisade från utdraget av citatet på repti, varför i onödan ge reptilmotståndarna vatten på sin kvarn? Har man sen många reptiler som skall hållas med levande foderdjur så blir det ju åxå en fråga om plats att hålla foderdjuren, tid att sköta dessa samt foderkostnader till dom osv någåt som för mej känns alldelses onödigt, dyrt, platskrävande och jobbigt.

Väl mött//I.

AndreasS
0

Håller fullständigt med citatet och det #6 nämner om att ge reptilmotståndarna vatten på sin kvarn. Det är som att mata trollen här på iFokus det har samma effekt.