Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 971 ggr
Vattnadal
0

Dålig aptit på haitiboa

Vi har fått in en haitiboa på jobbet, ca året gammal, snart i alla fall, trolig hona, och smal som en sticka. Enligt förra ägaren (som oxå lämnade in en djungelrutpyton med fin aptit) hade den varit krånglig med maten jämt, därför var den lite liten och tunn.

Vi har den i ett terrarium med reptibark, gömställen, en rot att klättra på (utnyttjas gärna) samt badkar. Temp ligger på 35 på varmasidan, kanske 25 på svalare sidan. Luftfuktigheten kanske är på 50%, fast där gissar jag bara, för det är ingen mätare i just det terrariet. Troligen högre, då det ofta är kondens på rutorna.

Vi har hittills testat med muspinkis och råttpinkis. Hon luktar, men struntar helt i dem sen. Vi har haft henne i nästan 2 v nu, och jag skulle helst se henne äta varje vecka, till hon inte är så smal, men det verkar inte lätt.

Förslag på vad vi gör fel, eller kan göra bättre, tas tacksamt emot. Jag drar på lajv en vecka, men hinner läs asvar och vidarebefodra till jobbet om det inkommer klokskaper under fredagen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Sandra-L
0

Har du bara testat med döda(tidigare frysta) pinkisar?

Du kan testa att göra ett litet snitt i skallen på maten (så att lite av hjärnan rinner ut). Det kan locka dem till att äta.

Annars är det levande som gäller enligt mig.
Huvudsaken är ju att den kommer igång med att äta, alla medel tillåtna. :)

Men A och O när det gäller nya djur är Lugn & Ro! :)

Vattnadal
0

Nu är jag tillbaka igen.

Vi har testat med tinade pinkisar och levande som fått ligga kvar över natten, utan resultat.

Vi får hoppas att det vänder om vi bara är envisa och erbjuder mat ofta.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Wassago
0

Skulle nog pröva att snitta skallen på en nydödad pinkis alternativt lägga in en levande tillsammans med ormen i en liten låda över natt, så ormen får gå trångt tillsammans med bytesdjuret.