Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 6557 ggr
[japptravare]
7

Skallerorm

FInns det vilda skallerormar i sverige??

Asa-N
0

Nej de enda ormar som lever vilt i Sverige är huggormen.

Yeay
0

#1 Finns det inte snokar som lever vilt i Sverige?

AndreasS
0

#2 Jag det finns snokar som lever vilt i den svenska funan.

Snok, vattensnok, eller vanlig snok (Natrix natrix) är en ormart som är vanlig över stora delar av Europa. Grundfärgen varierar vanligen från gröngrå till brun. Oftast har den små mörka prickar längs ryggen, och nästan alla snokar har vita eller gula fläckar på vardera sida av nacken. Se dock gotlandssnoken nedan. Liksom övriga grod- och kräldjur är snoken fridlyst i Sverige.

Till skillnad från den andra av Sveriges vanliga ormar, huggormen, är snoken inte farlig för människan. Den har inga gifttänder, men dess saliv innehåller gift som den förlamar sitt byte med. Då detta inte kan tränga igenom människans hud kan den inte skada oss. Snoken blir upp till 140 centimeter lång, dock vanligen mindre.

Källa: Wikipedia

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Asa-N
0

#2 jag räknade inte snokar till ormar :O) men som Andreas skriver visst finns det snokar.

koffra
0

Om jag har fattat det rätt så har vi 3 arter ormar i sverige.

Vipera berus (Huggorm)

Natrix natrix (Vanlig snok)

Coronella austriaca (hasselsnok)

Sen finns det en underart av natrix natrix som bara kan hittas på gotland och heter Natrix natrix ssp gotlandica .

Jag har stött på flera vilda skallerormar i sverige , men bara hemma hos dess ägare ;) . Skallerormar förekommer inte naturligt i sverige.

Yeay
0

#4 Aah okej :P Blev lite fundersam där ^^