ormömms ute!
min mamma var ute i skogen idag med sin hund och hittade ormönns.hon beskrev det som ovaler i mönster på ovansidan och michellinemönster på den andra ca 120-130 långt.någon som har en gissning trots den lite konstiga beskrivningen mvh tira

Våra barn hittade ett riktigt långt ormöms på en rastplats när vi var på väg till High Chaparall härom dagen…Det var så fint ömsat att man såg även huvudet på ömset….
Det är första gången jag sett ett ömsat skinn ute i naturen….jag som alltid varit ute och gått i skogen så länge som jag kan minnas….Har hittar rester efter djur osv…men aldrig ett öms…däremot så såg jag en död huggorm idag när jag var på väg ut till mina hästar…..det är alltid lite sorgligt att se en död orm…även om den är gifit…
Ha det så skönt i sommarvärmen :)

vad som fick henne att reagera var att hon aldrig sett ett sånt mönster och även tyckte att det var så långt .ha det gott ni också mvh tira
Ömsskinn ger ingen direkt ledtråd till hur lång ormen egentligen är eftersom ömset sträcker sig när det rullas av, 30% eller mer. Ett ömsskin som är 120 cm långt kommer alltså från en orm som är högst 90 cm lång.
Om jag ska gissa vad det beskrivna ömsskinnet är, tror jag mest på en vanlig huggorm. Det kan ju också vara någon som vill spela folk ett spratt och lagt ut ett ömsskinn från en regnbågsboa eller liknande.

ok bra att veta vi har ganska stora skogar fast vi bor ganska centralt och i våran stad är et inte ovanligt att folk släpper ut reptiler mest sköldpaddor förstås ;) mvh tira