släppa ihop skäggagam
längden ska ju inte sklija mer än max ett par cm på kroppen,men hur är det med åldern.kan jag släppa ner min 1 åriga hona till den som är 4 år.1 åringen är mkt tunnare i kroppen och är ju mindre på alla håll även om hon är samma kroppslängd som den gamla? mvh tira
Detta är hämtat ur informations bladet som finns här på Reptiler iFokus under artiklar.
Man kan hålla flera i samma terrarie, om tillräckligt med utrymme finns.
Man ska dock aldrig sätta ihop olika stora djur, då den större ser den mindre som mat. Det bör aldrig skilja mer än 10 cm i totallängden på skäggagamer som delar terrarium.
Man märker snart vem som är ranghög. En dominant skäggagam "nickar" med huvudet och gör "armhävningar" medan en undergiven vinkar med ett framben eller gör långsamma "armhävningar".
De visar dominans, ilska och genom att blåsa upp skägget och göra det svart. Rivaliserande hanar (eller uppvaktande dylika) kan bli svarta på nästan hela undersidan och frambenen.
Den dominante kan lägga beslag på maten och solplatsen. Se därför till att det finns mer än en solplats, samt att alla ödlorna får den mat de behöver. En dominant ödla roffar åt sig all mat, och växer snabbt ifrån den underlägsne. Det kan även gå så långt att den underlägsne förlorar vikt och skadas genom bett. Ser man att detta sker måste man omedelbart dela på dem.
Två hanar kommer med största säkerhet att slåss då de blir könsmogna, så skaffa antingen flera honor eller en hane och en eller flera honor. Det finns dock inga garantier att två honor eller ett par ska trivas ihop, så se till att ha ett reservterrarie om olyckan skulle vara framme.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

tack så mycket men det som jag försöker ta reda på är om det spelar någon roll om den ena är mindra på bredden.längden är likadan hos dom men den ena är så mkt smalare då hon är så mkt yngra mvh tira
Jag har försökt att söka efter ett svar på det men inte funnit något annat än det svar som jag gett tyvärr.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

ja jag har också letat men inte hittat något så jag får väl chansa.;) tack för din hjälp mvh tira
Ja det skadar inte att prova, funkar det inte så funkar det inte.

håll koll…så den lille inte får svansen avbiten om dom inte går ihop…
Vi har två med avbiten svans….minnen från deras barndom då inte vi hade dom !!!

Jag har inte läst någonstans vad det är för kön på den äldre?
Dumt om de är hane + hona.. Då hanen definitivt lär para den mkt yngre honan och hon då kan ta skada av det..
Men jag kan mkt väl bara ha missat könet på den äldre :)

den äldra är hona och har testat det fungerar jättebra.tack för hjälpen mvh tira
#8 Roligt att det funkar.