syrsproblem!
startar en tråd här med för att få lite råd.jag har skrivit innan om dom nya ödlorna jag fått hem (puck och saga) och den diet dom har ätit under lång tid är zofbas larver(eller hur det stavas) grönsallat och morötter.nu får dom naturligtvis en omväxlande grönsaks bland. varje dag som dom äter samt kalk och vitaminer.honan tog faktiskt syrsor i dag men hanen tvärnekar han ligger jämte syrsan eller så sitter den på hans rygg han bryr sig inte alls .den kan hoppa hur mkt som helst .har även försökt med pincett men det går inte alls.vet ju inte om eller när han åt syrsor sist men åtminstonde inte hos dom 2 förra ägarna.jag tror inte han förstår att det är mat ;) hur göra.någon som har nåt tips.mvh tira
Hur gammal är hanen?
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

dom ska vara runt 4 år
Min skäggis vart 4 år i lördags och ska börja trappa ner på animalisk föda. Han får 5-8 sysor 1 gång i veckan och zophobas då och då. Tilläggas kan att han får vegitabilisk föda varje dag i form av ruccola, majs, ärtor och morötter och då och då så blandar jag även i babyspenat. Kalk och vitaminer får han i samband med salladen som jag pudrar ovan på den.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Var det dessa två som var så magra och eländiga?
En sak vi kört på jobbet då vi fått in sjuka skäggisar är att knalla till närmsta veterinär, köpa en burk av hills öhhh, vilka bokstäver är det nu då, ID tror jag. Det är ett uppmatningsfoder för hund/katt, som är väldigt lätt att tvångsmata med. Dra upp det i en spruta (givetvis utan kanyl) och spruta in lite i munnen på dem. Oftast sväljer de automatiskt då. Vill man kan man späda ut det med vatten för att locka att äta mer. Då kan man ju droppa på nosen som man gör med vatten.
Man kan med fördel blanda i kalk oxå, för att spurta på lite extra. Ibland kan det behövas extra energi för att ens orka äta själv, om det varit illa länge.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

3# då fyra av mina skäggagamer är fd "krisdjur" skulle det aldrig fungera att mata så sällan.inte för att säga emot dig detta kanske är det bästa för din skäggis men dom mesta matar med animaliskt 2-3 dag.för att tillgodose det animaliska behovet (men våran gamla zelda som vi brukar säga har magmuskler i vila får mer sällan då han nästa aldrig rör sig ;)mvh tira.
4#kanske ska prova den hundmaten istället jag brukar göra en kur med pellets för agamungar med vitaminer och kalk men det kanske är mer fart i det fodret.honan som var i värst skick hämtar sig bäst medans hanen är ointresserad av allt utan mjölmask.tack för rådet! :) mvh tira

Det finns en tub som heter Nutri-Cal som vi köpte till geckon som matvägrar….den fanns i djuraffären här i Nybro….Den innehåller precis ALLT en ödla behöver…givetvis så hoppas man ju att ödlan ska äter men när den matvägrar så kan man ge den detta…så får den precis allt den behöver…..
Mvh Eva

jätte bra ska kolla upp det om det blir värre,just nu äter han grönt och mjölmask.men vill ju att hans huvudföda ska vara syrsor inte larver.tack för rådet mvh tira

Hur stora är de? Om skäggisarna är vuxna och även är det i kroppen, brukar de inte vilja äta syrsor. De blir lata och orkar inte springa efter maten. Jag ger mina zoophobas när de får insekter, och det är inte ofta. De blir så feta om de får mycket protein…
MVH Elin

4 år. och att vuxna skäggagamer inte skulle vilja äta syrsor har jag inte träffat på förrut.saga honan har tagit syrsor nu två gånger men som sagt hos hanen är det helt stopp den jag släppte ner sola han med :) men tanke på att ett överskott av larver ger som du sa problem med överskott av protein och kan även få problem med matsmältningen.han tar mjölmask och den är ju lite mer lättsmält,men ändå.han är som sagt smal ooch prioriteringen nu är ju att få upp dom i vikt.dom är förvånandsvärt pigga och glada och verkar ha anpassat sig bra mvh tira

yes!! idag tog han 3 kalkade syrsor även om han verkade lite rädd för dom.

#9 Jodå, det ä'r faktiskt rätt vanligt att de blir lata. Syrsor måste man ju jaga! Mina som får insekter sällan kan orka, men de tar hellre larver. Syrrans skäggis rör inte syrsor längre. Många kunder på jobbet kör larver bara för att deras inte vill jaga syrsorna.
Dessutom är det inte SÅ mycket mat på en syrsa. Bättre egetnligen att ge lavver efter hull.
Mjölmask är inte lättare att smälta. De består till större del av skal, och unga skäggisar kan få förstoppning av dem. Bebbar matar jag bara med nyömsade mjölisar.
MVH Elin

bestrider inte vad du säger kanske bara är så att mina är matglada(och det är dom nog)har som sagt svårt att få upp honan i vikt även om hon är piggast vilka larver kan man egentligen ge med gott samvete om man tänker på svårsmält/näringsinnehåll. mvh tira

Zoophobas är energirika. Så länge de inte blir för runda om magarna är de toppen. Sen ska de ju vara minst 30 cm med svans för att få äta dem.
Vet att i USA matar man med silkesmaskar, tydligen poppis och nyttigt. Mjölmask är bäst nyömsat.
Kackerlackor och syrsor får mina mellan varven oxå.
Min ena är uppväxt på gråsuggor. han fick en del maggot oxå… Hade svårt att få tag på syrsor när han var liten.
MVH Elin
Jag har en leopardgecko som har väldigt svårt att få tag i maten (syrsor) så jag börjar med att lägga syrsorna i ett glas och förde in henne i glaset, och då gick det jätte bra. När hon fick tag på syrsan så drog man sakta bort glaset. Maskarna blir bättre att ge henne för då "jagar" hon lite själv, men man får hålla dem i en pincett.
#14 Har du prövat att mata den med pinsett även med sysor?
#15 Ja, och då vill hon inte ha dem. Det är knepigt det där. Men jag är glad att hon ändå tar dem själv i glaset för då känns det lite som att hon har fångat det själv. Hon lyckas nämligen inte ta dem när dem är i terrariumet, hon satsar men missar och sen tappar hon intresset.

Man kan ju knipsa de långa bakbenen på syrsorna så att de får gå istället för att hoppa oxå.
MVH Elin
#17 Insekter känner faktiskt också smärta.
#18 Det gör reptiler med när dom inte får i sig sin föda.
#18 hur vet du det?? De har ju inget intellekt som vi har utan drivs mer av instinkt.