Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettterrarieteknik
Läst 999 ggr
koffra
2008-08-12 13:22
0

Värmefrågor !

Jag skulle behöva lite råd och tipps .

Vi ska flytta innom en snar framtid och ska avsätta ett rum som reptilrum. Då är min fråga …. Vilket är bäst ur energisynpunkten ?

Värma hela rummet till en grundtemperatur (ca 25-27 grader) och använda sig av "solplattser" i varje terrarium , eller ska man värma upp varje terrarium separat plus värmespott ?

Det handlar om kanske 15-20 terrarium skulle jag gissa på.
Kommer att bygga alla terrarium själv . Skulle gissa på att jag flyttar i höst/vinter , men det är lika bra att vara ute i tid med planeringarna ;)

Har ni synpunkter eller tipps ?

Mvh jonny

AndreasS
2008-08-12 13:57
0

Jag skulle nog fösöka värma upp hela rummet och använda spottar.

Har man många terrarier så kan energikostnaden dra iväg om man ska värma upp varje terrarie var för sig med mattor eller slinga.

Kanske vår vän Wassago har någon ide, då han håler på med sin bod och hur han har löst det hela.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Wassago
2008-08-12 21:13
0

Så vitt jag har räknat rätt så blir det billigare att värma upp rummet i stället för att köra värmemattor/lampor i varje burk. Så jag håller 28 grader i boden nu å med bara viss extra värme för dom få som behöver mer. Men då e min bod extra välisolerad åxå.

Tänk dej 25 värmemattor a 50-75 watt plus kanske 15-20 spottar a 75-100 watt, det blåser iväg rätt bra då!

AndreasS
2008-08-12 22:23
0

#2 Du är allt en vis man…

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Wassago
2008-08-12 22:47
0

Glad Det var väl å ta i kanske… men Tack, en gör så gott en kan!

koffra
2008-08-13 13:57
0

Jo jag har ju vart hos ingo och vi pratade lite om dessa alternativen . Detta är en tanke som jag haft ett tag …. men det är ju inte alltid teorin stämmer med praktiken .

Hemma hos ingo tycker jag nog att det ser ut som det självklara valet :)

Jag har i princip bestämt mig att det blir så , men tänkte kolla vad ni andra tycker .

AndreasS
2008-08-13 14:22
0

Jag tycker det låter som ett bra alternativ.

Själv skulle jag gjort så eftersom det är billigare att värma upp ett helt rum än varje burk för sig.