Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettoff-topic-annat
Läst 1620 ggr
Asa-N
0

Lite allmänna frågor :o)

Igår kväll satt jag och funderade lite medan jag höll på med att skriva under stamtavlor och plocka i ordning för min guldhamsterkull som ska levereras i nästa vecka.

Hur är det om man föder upp reptiler, har man som uppfödare skyldighet att lämna med information om djuret och skötselråd när man säljer "bebbar" eller omplacerar något djur?

Det borde väl rimligen vara så när det är så för oss som är uppfödare av t.ex. guldhamstrar/dvärghamstrar/gerbiler. Har för mig att det t.o.m står i Jbv's regel-lunta Glad

Enda gången jag inte lämnar ut det är när jag säljer till någon annan uppfödare, men annars lämnar jag alltid ut denna information.

Wassago
0

Njä… Nån skyldighet har du inte att lämna ut skötselråd ody. Men som seriös uppfödare brukar man väl ställa upp som rådgivare till den som köpt djur av en.

Asa-N
0

Märkligt att det är sådan skillnad mellan reptiler och t.ex. gnagare.

AndreasS
0

Det kan nog ha med att göra att som med hundar, katter och gnagare har ett register för sina djur. Kennelklubben, Sverak och exempelvis Svemus. Raptiler mig veterligen har inget sådant register.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Asa-N
0

Nja jag tror inte det beror på det, mina djur reggas i SHF. Utan detta står alltså i Jordbruksverkets regelverk.

Jaså det finns inget register för reptiler! Se där lärde man sig något nytt igen :o)