Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 3124 ggr
cheeerry
0

hålla olika ormar ihop?

Hejsan alla, har en kanske lite annorlunda fråga men jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av att hålla olika "ormsorter" ihop, dvs, i samma terrarium? Har pratat med en kille som har en majsorm och en kungspyton i samma terrarium utan problem och även sett en annons med en person som hade tigerpyton, kungsboa och kungspyton i samma? Är det en bra idé? Och hur "gör" man i såfall om man vill sammanföra två ormar? Bara att sätta ihop dem och hoppas att det går bra eller hur går det till? Kanske blev ganska många frågor där men frågar man inget får man ju ingenting veta heller ;) mvh anna

koffra
0

Hej Anna

Igentligen så är det ganska enkelt . Man blandar inte reptiler pga av några enkla anledningar .

Djuren har olika bakteriefloror som i värsta fall kan sluta med att man inte har nån orm kvar. Sen har de olika arterna olika levnadssätt vilket kan leda till stress och därav följdsjukdommar , matvägran mm. Och sen om man ser det storleksmässigt så kan den mindre ormen bli skadad av den större elller i vissa fall tillochmed bli uppäten.

Visst ser man annonser om diverse djur som dom har i samma terrarium och dom tycker att det funkar fint. Men i själva verket så tror jag bara det är en tidsfråga innan det händer nåt tråkigt…..

Så mitt råd är att inte blanda arter helt enkelt.

Om du vill ha fler ormar så rekomenderar jag att du skaffar en till burk . Eller kanske skaffa en till av samma sort som du har ?

Självklart ska du ställa frågor om du undrar nåt :D

Mvh jonny

zickan
0

är väl olagligt att blanda arter?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

AndreasS
0

Tror inte att det står nått om det i lagtexten. Försökte leta på nått om det men hittade inget.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[peter54]
1

Det är inte olagligt så länge det inte innebär fysisk plåga för djuren. Nu är det ju högst olämpligt av diverse andra skäl - det främsta är ju att ormar är totalsolitära djur som inte har något som helst utbyte av någon annan varelse annat än under fortplantningen.

Det där med bakterieflora har jag hört många gånger, dock är det något som jag inte tror på det minsta. Bakterieflora skapas av den miljö man lever i och eftersom den övervägande majoriteten av alla ormar är uppfödda hos människor i deras hem, torde de flesta ormar ha ungefär samma bakterieflora. Om man istället pratar om mag- tarmbakterier och enzymer, så formas den uppsättningen av vad man äter och eftersom de flesta ormar i fångenskap äter gnagare och diverse andra smådjur, kan det inte finnas någon avgörande skillnad där heller.

Exemplet här ovan berättar om majsorm och kungspyton och att ha dessa två arter ihop måste ju vara nära nog fullkomligt vettlöst. Den ena kommer ifrån tropiska Västafrika och den andra från ett tempererat klimat i sydöstra delarna av USA.

Om man nu skiter i att ormar inte trivs med sällskap kan man ju åtminstone hålla sig till arter som lever i samma makro- och mikroklimat. Majsormen skulle i så fall bo ihop med en gul råttsnok eller liknande.

cheeerry
0

hej alla & tack för de bra svaren! :) det var just detta jag misstänkte, inget jag hade tänkt att göra själv men nu har man lite mer kött på benen nästa gång någon säger samma sak och man står där som ett pucko och undrar hur i hela friden det går till. Gör min ubildning och jobbar extra i zoobutik nämligen (reptiler råkar inte vara specialämnet dock) och då får man höra både det ena och det andra.. Tack ska ni ha!

AndreasS
0

#5 Här på Reptiler iFokus är ingen fråga för dum för att ställas. Bättre att fråga en extra gång.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek