Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettfoder
Läst 951 ggr
AndreasS
0

Är lite fundersam

Min 2 åriga majsorms hona har jag haft sedan januari i år. Hon får dött foder som oftast är fryst och upptinat om jag inte får tag i levande som jag avlivar själv på ett snabbt och effektivt sätt. Första gången hon fick mat hos mig i januari så högg hon bytet och sedan kramade hon den och sedan idag nyss när jag gav henne mat så gjorde hon samma sak. Hon har bara gjort så dessa 2 gångerna sen jag fick hem henne och inte alla de andra gångerna. Så nu är min fråga varför det är så?

Kan det beropå att hon känner av den normala kroppsvärmen från musen eller? Det kanske inte finns någon rimlig förklaring.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

koffra
0

Jag tror det beror på flera olika faktorer …

det kan bla vara lukten , värmen , tiden , fukten och suget :D

Jag tror dessa faktorer gör att ormen reagerar lite olika från gång till gång .

Som sagt ! Det är min teori ;)

[peter54]
0

En orm måste vara oerhört sparsam med energi i det vilda. Den kan inte veta hur länge det dröjer innan nästa mål mat uppenbarar sig.

Det betyder att ormen aldrig lägger ner mer energi vid att döda bytet än vad som är absolut nödvändigt.

I de fall ormen bara tagit och börjat svälja har ormen känt av att bytet inte gör motstånd.

I de två fall hon kramat bytet har ormen fått för sig att det behöver oskadliggöras, kanske för att du rörde musen eller av något annat oklart skäl.

AndreasS
0

Jag tackar herrarna för era som vanligt mycket kloka svar.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek