Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettallmänt
Läst 3760 ggr
Wassago
0

Boa c. constrictor

Föräldrarna till mina djur exporterades från Georgetown -99 till USA där Mats Höggren valde ut dom och tog med dom hem till Sverige. I novemer -06 lades kullen där mina ögonstenar var med. Hämtade hem dom efter midsommar i år och då var dom ca 60 cm långa å smala som mitt lillfinger. Nu är dom ett år gamla och nästan metern långa.

Kungsboasläktet består av en nominat, (Boa c. constrictor) och ett större antal underarter, exakt hur många råder det delade meningar om men dom som man för närvarandde är överens om är följande:

Boa c. imperator

Boa c. longicouda

Boa c. occidentalis

Boa c. amirali

Boa c ortonii

Boa c. sabogae

Boa c clouedo

Boa c. orophia

Boa c. melanogaster (men denna underart diskuterar man fortfarande huruvida den ska räknas som egen eller bara skall föras som en färgform till Boa c. c)

Kungsboan får väl nästan räknas som en av dom populäraste ormarna i fångenskap och en av dom vanligaste. Och varför inte? Dom är vackra, trevliga (oftast) och relativt lättskötta. Dess största å kanske enda nackdel är att dom med tiden kan bli myckeet stora. Allt beroende på underart och kön blir kungsboan mellan 1-4.5 meter Men vad det gäller den sort som jag håller sk. "True Red tail" tillhör dom som blir störst med en normal längd på för honor, 2-3.5 meter och hanar 1.70-2.20 och en maxlängd på upp mot fyra meter, den största som man funnit var en hona som dödades nära Trinidad och rapporterades ha en längd på 5.5 meter!

Denna kommentar har tagits bort.
Wassago
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill bara visa hur fin min lilla tös blivit sen förra året och lyfta fram tråden om dessa underbara djur då många har frågor om Kungsboer, lägg gärna in egna bilder på era djur så kan dom ju få samlas under en och samma tråd om kungsboor. Tösen är nu ca 120cm lång och äter numera 150g råttor.

Asa-N
0

Jättefin är hon :o))

RedTail
0

Här kommer en bild på min lilla Boa Redtail kille .. född 9/6 - 08.

Uppföddare: Johan Embreus.

Mamman är från Mats Höggren, Sverige

Pappan är från Matthias Tuncher, Tyskland

AndreasS
0

Här är en bild på min bekants boa.

Härstamningen okänd för mig.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Wassago
0

Det där e ett riktigt vackert exemplar RedTail!!

Nu vill jag få in bilder på dina vackra hoggar med Koffra!!! :)

koffra
0

Nu har jag inte orkat ta några nya bilder på mina hoggisar , men har väl nån gammal bild så ni får se vad en Hog Island boa är för nåt .

Kan tillägga att Hog Island boorna tillhör släktet Boa constrictor imperator . Imperatorer blir oftast inte lika stora som constrictor constrictor , och blir sällan mer än 2 meter. Hog island honor blir oftast inte mer än 2 meter och hanarna runt 170cm så det är en relativt liten boa .

[peter54]
0

Jag kan bidra med en dålig gammal instamaticbild på den största Guayanaredtail Boa constrictor jag har haft. Hon var, som mer eller mindre samtliga reptiler på den tiden, vildfångad. Jag köpte henne 1974 och då var hon redan vuxen.

Två år senare fick jag tag i en Guayanaredtailhane. Denne hane var hemtagen av en av medarbetarna i Jan Lindblads expeditioner till Guayana och samma år, 1976, fick jag en kull på det här paret, 35 levande ungar och 3 dödfödda.

Honan var 3,5 meter och hanen var runt 180 cm. Jag har ett par bilder på ungarna också, men det är matningsbilder som är bannlysta här. Som kuriosa kan jag berätta att de flesta ungarna var runt 90 cm långa vid ett års ålder, men en unge var 180 cm. Hon åt tre-fyra gånger mer än alla andra utan att bli tjock. Hon var hela tiden "fyrkantig" och hård i kroppen.

Wassago
0

#8 En enda gång har jag sett en 3.5meters boa och det är nog en tjugo år sen.. Dom e mäktiga då!!!