Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: foder
Läst 1863 ggr
AndreasS
0

Är det ett vettigt pris?

Jag har fått tag i en kille som säljer frysta foder möss. Jag kommer få betala 200:- för 50 st dvs. 4:-/st. Är det ett vettigt pris?

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

koffra
0

Samma pris som jag får tag på med . Vuxna möss då !

Det blir inte mycket billigare än så…… Om man inte föder upp själv , men det är knappt så det lönar sig.

Jag brukar göra beställningar för ca 1500.- åt gången . Räcker ca 3 månader . Sen stöttar jag lite med ett par burar med avelsmöss .

AndreasS
0

Då så då blir jag iaf inte lurad.

50 st. möss det lär räcka ett bra tag för mig.

Jag har ju bara en orm (majsorm) som får en vuxen mus varannan vecka., har funderat på att börja ge henne 2 st. Men är osäker på om hon skulle ta 2. Hon är 2 år.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Asa-N
0

Det innebär att det skulle räcka i ca 2 år. Jag vet inte hur det är med sådant här men vanligt kött ska ju inte ligga i frysen mer än max 6-8 månader, så frågan är om du ens hinner göra slut på allt!!

Personligen skulle jag inte ge min majsis möss som legat i frysen längre.

AndreasS
0

Man brukar säga 3 månader.

Asa-N
0

Fläskkött ja, nötkött kan man ha lite längre. Men det är strunt samma, det är majsis-mat det gäller nu :o) och vill jag inte själv äta något som legat i frysen över 6 månader, varför ska jag då ge det till något av mina djur? det är lite så jag resonerar. Möjligt att jag är "över-petig" men hellre det.

Wassago
0

Iställer för två möss var 14:e dag så e det bättre du ökar på med en mus per vecka Andreas! Sen om mössen har legat över tre-fyra månader så är det i första hand vitaminer ody som bryts ner, det går att kompensera med extra tilskott av vitaminer vid matning. Här räcker femtio möss inte mer än nån månad el två… lol.

Å Åsa… jag käkar kött som legat i ett år utan problem (men e inte så petig! Flört) däremot väldigt fett kött samt fisk har ju en betydligt kortare hållbarhet! Men jag skulle inte tveka å ge mina ormar foderdjur som legat i frysen 6-8 månader, men det är min privata åsikt och jag har aldrig märkt några problem med mina djur.

AndreasS
0

#6 Tack för den informationen, ska testa det och se om det funkar. Vad för vitaminer kan man använda till ormar?

50 möss för dig är som en fjärt i rymden, men oandra sidan har du ju ett gäng individer som ska ha mat också. *L*

Asa-N
0

#6 hahaha är det vilt så äter jag det också efter 6 månader men inte det man köpt i butik :o))

Wassago
0

Det finns en mängd olika vitaminpreparat och frågan e om det e nån större skillnad på de flesta av preparaten mer än priset! Men rent generellt så brukar vitaminpreparat köpta på apotek färskare ån på tex. zooaffärer… min T-rex är ett bra märke!!

Ja.. bara mina stora kobror drar i sej 15 talet råttor i  i veckan tillsammans…, småkobrorna som går på möss gör väl åt tre fyra st var i veckan var.. sen har vi boorna som tar yttreligare ca 10 råttor i veckan. Sist e ju småttingarna som drar i sej pinkis å fuzzis 15-20st per vecka.. så det går åt en del… :)

AndreasS
0

Oki ska kolla upp det om vitaminerna.

Och ja det går åt en del gnagare för din del Glad

Sandra-L
0

4 kr styck för en vuxen mus är bra pris.
Det köper jag mina för också.

Dock köper jag inte så mkt då jag odlar själv. :)

här går det åt ett 40 tal möss i veckan om man räknar med lite mindre storlekar än vuxna. Samt runt 3-4 råttor. Jag är glad att det går åt mer möss än råttor iaf! hehe

Wassago
0

#10 ja går åt en del… Kobror smälter mer än några andra ormar vad jag känner till!!! E F** att man inte fastnat för morfavel av kolubrida snokar i stället för gift och lokalitetsdjur, då hade man kanske till å med gått runt!!

Å andra sidan så skänks inte mina djur bort i part och minut!

Jag å kompanjonen e nu uppe i över 50 majssorms morfer gratis som vi tvingats avliva ung hälften av för ingen vill ha dom å då e vi bara inne i månad 9 för -08….

Ska nog börja  med frimärkssamling tror jag!!

Asa-N
0

#12 Trist när folk inte tänker efter före innan de skaffar djur över huvud taget. Bara en sådan enkel sak som att ta reda på hur gammalt det tänkta djuret blir.

Jag var ju så sent som förra söndagen iväg och räddade 6 st gerbiler, familjen trodde de köpt 2 hanar!! Det är ju så urbota enkelt att se skillnad på hanar och honor på gerbiler, man behöver inte ens lyfta upp dem!!

Synd att man inte har mer plats, jag hade gärna haft några majsisar till Glad men just nu låter det sig inte göras.

Sandra-L
0

#12 wassago?

varför avlar ni då på så mkt majsormar när ni säkerligen vet att marknaden är mättad? Om man ändå bara ska ha ihjäl djuren sen så varför paras dem överhuvudtaget?
Om man avlar så bör man ju veta om  vad man ger sig in på..

Gör er själva och djuren en tjänst och sluta avla på era "majsorms morfer"..

Wassago
0

#14 om du läser mitt inlägg igen ser du att jag skrev att det e f** att man INTE fastnat för den typen av avel…

Dom vi tvingas avliva är den drös med majsorm som vi tvingas ta om hand varje år för att ägarna inte lyckas bli av med dom så fort dom ledsnat på dom… ( å det e brar en bråkdel vi tar oss an) Vi försöker finna nya hem till dom djuren genom ett rikstäckande nät av andra herpare men det som inte går att skänka bort måste tyvärr tas bort.

Själv har jag inte avlat fam en endaste morf i hela mitt liv å "riktiga" (min personliga åsikt) majsormar (vilt tecknade) har jag inte odlat fram en enda kull på sen slutet av nittiotalet.

Å du har helt rätt åsa i ditt inlägg! Men dom som morfavlar (flertalet inte alla) kan inte behålla alla sina morfer då det endast e dom senast framtagna morferna som är intressanta och inkomstbringade.

Och tyvärr är det lika illa ställt med leosarna numera och kungspytonen e det väl snart dags att börja huka sej för för den explotionen som kommer nästa el nästnästa år lär inte bli nådig här i landet…