Mexikansk kungssnok ålder?
Hejsan.
Min pojkvän har haft en mexikansk kungssnok i några år nu, vi tror att ormen (Felix) blir 10 år i år. Jag har en fråga… är det någon som vet hur gammal denna salgs orm blir?
Anna med pojkvännen Allex.
Jag har försökt finna fakta om detta men inte funnit någon. Så jag hoppas att min Medarbetare peter54 kan ge dig ett svar på din fråga då han sysslar just med kungssnokar.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Hehe tack så mycket, det 'är inte bara du som rekomenderat den här Peter… vi får se om han skriver något i denna tråd. :)
Kungssnokar och mjölksnokar blir 25 år eller mer om de bara får ha hälsan.
Vilken slags mexikansk kungssnok handlar det om? Det finns ju två arter med underarter som kallas så. Den ena är en underart av den allmänna kungssnokn (Lampropeltis getula) som egentligen heter "mexikansk svart kungssnok" (Lampropeltis getula nigrita), och den är följdaktligen kolsvart.
De övriga är de tre underarterna av mexikansk kungssnok (Lampropeltis mexicana), huvudsakligen grå ormar med röd/orange och svarta band.
Ja det är en mexikansk kungssnok, närmare bestämt en San Luis Potosi kungssnok (Lampropeltis mexicana mexicana).
Det finns ingen tydlig könsskillnad på kungssnokar, men man kan på en såpass gammal orm göra en kvalificerad gissning genom att kolla huvud/hals och kanske framförallt hur svansen ser ut.
Ytterligare information kan man få genom att räkna subcaudalplåtarna, dvs hur många fjällrader det finns på svansens undersida. Enklast är att räkna på ett ömsskinn.

Vad var det jag sa TheUnknown?!? 
Om du läser engelska har du bra basinformation om just denna art här:
http://www.kingsnake.com/king/mexicana/mmex.html
Lägg upp en bild av ormens utsträckta stjärtparti och en bit av kroppen så ska vi se om det går att gissa könet på den.
Wassego: om jag ska vara ärlig… kommer jag inte ihg (minnet bra, men KORT) :( *skäms* Vad var det du sa?
peter54: Jasså.. hm… Och den sorten blir 25 år eller mer? Jag har ingen sån bild just nu vad jag vet. men jag kan ta en ästa gång jag träffar Felix, han är hemma hos pojkvännen i Nyköping. Tror jag ska dit nästa helg. Minns jag så ska jag ta ett foto, men vill du ha ett foto på hans mage eller på ryggen? Vill du ha på huvudet och halsen eller bara på kroppen och stjärten..? Förstod inte riktigt. Jag är inte så bra på engelska. Men jag ska kolla sajten. :)
Ta en bild på ormen uppifrån där stjärten är så att säga utsträckt, alltså rak istället för ihoprullad.

#8 Att det inte Peter vet om kungssnokar inte e värt att veta! 
Nej den där bilden duger inte. Det måste vara en tydlig och bra bild med framförallt den utsträckta stjärten och en del av kroppen synlig.
okej. förstodd det. men jag försöker komma ihåg att skaffa en nu under helgen. :) men vad är det på stjärten som gör att man ser vad det är för kön?
Hanens hemipenisficka finns i svansroten strax bakom analöppningen och den gör att svansen smalnar av alldeles jämnt. Honorna har ingenting där så deras svans är tjock vid analöppningen för att sedan smalna av ganska abrupt. Dessutom är honornas svans i regel något kortare än hanarnas, men då måste man ha något att jämföra med.
Räknar man subcaudalplåtar är det så att låga antal är honor och höga antal är hanar, men en viss överlappning finns. Nu minns jag inte i huvudet exakt inom vilka spann mexicanans antal subcaudaler ligger, men om vi ponerar att det ligger mellan 40 och 60 bara för att ta ett exempel, så återfinner man honorna från 40 till 52 och hanarna från 48 till 60 ungefär
peter54: aha okej, intressant. det där att hanarna har en lång smal svans… det stämmer nog på felix isåfall att han är en hane.. för svansen är väldigt lång och smal. :P men ska ta en bild iaf. :)