Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 4908 ggr
cheeerry
0

Vad ska jag ge nina vanvårdade ormar?

Hej alla, i helgen fick jag hem 2 st extremt vanvårdade kungsboa, en hona och en hane. Hanen ä minst och även den som är i absolut värst skick. Förra ägaren sa att de inte ätit denna månad men ser snarare ut som att de inte ätit på ett år! (i mina ögon, är ingen expert ;) I söndags låg båda två med huvudet i vattenskålen nästan hela dagen. Gav dem råttor senare på kvällen, honan åt två stora och hanen en. Ormarna ska vara ca 15 år gamla och runt 2-3 m.

Nu till min fråga, gav dem stora råttor då jag fick rådet av en kille som ska vara jätte duktig med ormar att ge dem så stor föda som möjligt för att "töja" käkarna på dem. Detta skull ske ca 1 gång per vecka.

Sedan läste jag på internet någonstan att jag ska ge dem små foderdjur eftersom magsäcken antagligen krympt. Då blev jag nervös!

Ni som vet, vad gäller? Vill så gärna göra rätt ifrån början, mvh anna

cheeerry
0

*Mina vanvårdade ormar skulle det vara Glad

koffra
0

Om ormen är extremt undernärd så finns risken att ormen inte klarar av att smälta bytet och kommer där efter att spy upp den . I värsta fall …… kanske ännu värre….

Ett stort byte kräver sjukt mycket mer av ormen att smälta än småbyten.

Nu är det inte så mycket att göra åt det , men du kan bara hålla koll på att temperaturen inte är för låg .

Nästa gång du matar så börja med lite mindre , och efter några gånger så ökar du storlek och mängd.

Har du bilder på djuren ?

Lycka till med ormarna , och hoppas du får i ordning på dom !

cheeerry
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

:( Nu blev jag änn oroligare, och den här killen ska tydligen vara någon slags expert. Men det ä inte mycket att göra åt. Nu är det ju iof hanen som är sämst, och han åt en mindre råtta än honan så jag får väl hoppas att det går bra. Nu är det två dagar sedan de åt och än så länge ser de pigga ut,  Är ingen expert på ormar men läser på så mycket jag kan och vill verkligen hjälpa dem, så är jätte tacksam för alla tips och råd jag kan få!

Bifogar en bild uppifrån på hanen, vet att man inte sk ha sågspån i terrariet men det fick bli en akut lösninig klockan halv två på natten. Innan hade de legat på stenar…

mvh anna

Wassago
0

Jag kan bara instämma i Koffras råd, lite och ofta ett tag tills dom börjar lägga på sej sen kan du öka storleken.

Lycka till med dina djur!

cheeerry
0

Tack för hjälpen ska ni ha! Glad Ska jag mata igen så fort de har skitit, eller hur ofta? Och vad föreslår ni för mat? Möss, gerbiler, mindre råttor?  Med tanke på bilden, hur länge tror ni han kan ha varit utan mat? Själv har jag i alla fall aldrig sett något liknande vad gäller ormar..

När vi skulle lyfta ut honan för att mata henne höll jag på att kräkas för det kändes som att hon skulle gå sönder :(

Wassago
0

Ja, speciellt nu i början bör du kolla att den skiter ut som den skall! sen när du ser att allt funkar så kan du mata på lite hårdare.

Med tanke på deras storlek skulle jag satsa på mindre råttor 150-200g till att börja med..

Hur länge är väldigt svårt att avgöra och i nu läge inte det intressanta, nu gäller det att få upp deras kondition! Glöm inte bort vitaminer och kalk!

Tyvärr så är det inte allt för ovanligt med vanvårdade reptiler, det värsta jag sett såg jag förra vintern då Koffra gjorde en räddnings aktion av två MYCKET vanvårdade booer, hanen var det tyvärr bara att avliva, aldrig skådat en orm som var så dålig och ändå levde.. eller vad man nu skall kalla det att han gjorde… Den hanen får dina och se feta ut! Hemskt!

cheeerry
0

Det skall jag göra, lita på det!Ska till jobbet i morgon (zoobutik) och beställa råttor och mera vitaminer och kalk.

:( Förstår inte hur folk kan vara så grymma, personen hade dessutom haft ormarna i 15 år, men hur länge de har vanvårdats vet man ju inte.

Till min sista fråga i nuläget, hur ska jag få bort resterna utav skinnet som han inte lyckats bli av med? Eller ska jag bara låta honom vara?  Bada honom? Har för mig att vi har något på jobbet man kan spraya på, skin conditioner, av märket T-rex om jag inte mins fel? Någon som har någon erfarenhet utav detta?

Tack så jätte mycket både Koffra och Wassago för hjälpen!

Wassago
0

Vi samlas här på forumet av vår kärlek för dessa djur och för att få hjälp och råd! Så tacka mej behöver du inte! :)

Jag brukar lägga djur med ömsproblem i en relativt trång plastback med en rejält fuktig frotehanduk under och över dom sen får dom gå där tills ömset mjuknat och oftast klarar ormen då av att skrubba av sej det. Har det bara släppt ifrån ögonen brukar dom reda ut det själva med denna metoden! Tänk bara på att vatten kyler så låt backen med djuret i stå varmt!

Lycka till och håll oss gärna uppdaterade och fråga gärna mer om det är något du undrar över, klarar inte jag av att besvara din fråga så finns det fler kunniga herpare här på sajten!

cheeerry
0

Då blir det till att åka och shoppa en rejäl plastback då :)

Självklart ska jag hålla er uppdaterade! Har även tagit en massa kort nu i helgen som jag tänkte jämföra med om ett tag och se om det blir bättre, tänkte försöka mig på att väga dem också.

Tack ska ni ha!
Mvh Anna

cheeerry
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej alla, här kommer de senaste uppdateringarna och även lite frågor om ormbajs så känsliga läsare varnas ;)

Ormarna verkar pigga trots mitt matningsmisstag där i början. De har varit ute och "slingrat" på golvet och hanen sågs senast igår kväll slingrandes högt uppe i en gren på terrariet. Hanens öms fick jag bort med  hjälp av  en fuktig handduk bara och det gick bra. Har sett två "högar" med avföring i terrariet sedan jag matde dem första gången, dock ganska lös sådan. Nu vet jag ju inte riktigt hur "boabajs" ska se ut, men det var som en lös blandning utav både brunt och vitt, inte som kp:nsObestämd Tänkte mata dem då efter att jag sett fösta avföringen men de verkade inte alls intresserade. Kanske beror på att födan var stendöd? Eller kan de fortfarande vart mätta efter första gången? Förra ägaren sa att de åt både och men hur seriös var h*n iof.

Nu till den största frågan, I går när jag kom hem hade en av ormarna bajsat i hörnet utav terrariet (samma som sist, blandning av det "bruna" och det "vita") och dessutom KISSAT (?) och eftersom terrariet är ett lite halvtaskigt hemmabygge hade det ju givetvis runnit ut på golvet och det var inte lite heller. Trodde det var katterna först. Sen i natt vaknade jag igen av det droppade på golvet. Då hade nästa orm (antagligen) gjort precis samma sak.  Är detta normalt?  "Kissar" ormar? De har ju iof vist ett onormalt stort intresse för vatten sedan de kom (låg med huvudet i vattenskålen i en hel dag och även fast de har har friskt vatten i terrariet har honan slingrat fram till katternas skål och druckigt när hon har fått vara lös i köket!) men de har inte "kissat" föräns nu, och det kom som sagt tillsammans med avföringen.. Vad tror eller kanske rättare sagt vet ni?

ursäktar verkligen för ett långt inlägg samt om någon passade på att kolla på reptiler.ifokus samtidigt som ni åt frukostmackan denna morgon! Skäms mvh anna

Wassago
0

Uppsök veteerinär! Det låter inte så bra! Försök att inte ha dom ute ur terrarierna nu när dom e i såpass dåligt skick, det far dom bara sämre av.

cheeerry
0

okej, ska jag göra. Ska inte ta ut dem mer då, det var bara för att jag skulle mata dem som jag inte vill ha dem i terrariet, särskillt inte bägge två på samma gång. Tack ska du ha!