Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 2112 ggr
Remaining
0

Behöver svar fort!, Hjälp!

Har en Tigerpytonhona på 10 år & undertill brukar hon vara alldeles vit i färgen nu är hon alldeles gul/orange :S Jag vet inte varför?
Kan hon vara sjuk eller något?

Tänkte även, jag har ett träd i terrariumet, & ja brukar fukta i terrariumet, kanske de är det som färgat av sig?
Det är en av mina tankar…

Mvh
// Cissy

Remaining
0

Svar* skulle de stå i rubriken.

Wassago
0

Vad har du för träd i terraret? Har du haft henne länge? Bottensubstrat?

koffra
0

Hur länge har du haft ormen ? Har den ömsat hos dig innan ?

Många ormar blir rosa/oranga på buken strax innan öms. Kanske kan vara så i detta fallet ?

Sen kan det ju vara buk/fjällröta , men låter inte riktigt så nu kanske …. men det kan ju vara värt att kolla upp !

Sun undrar jag samma som Wassago ,vad går dom på för bottenmaterial ? Finns ju faktiskt en del material som är mindre bra och kan orsaka problem med reptilerna….

[peter54]
0

Hmm, jag tycker att det låter som bukröta och då får du se till att ormen ligger absolut torrt och helst sterilt också. Mitt förslag är att du låter ormen gå på tidningspapper tills problemet är väck. Eventuellt måste du tvätta ormen med antiseptisk lösning, ta kontakt med veterinär.

Remaining
0

#2: Nått barkträd, är inte säker men tror det är en tallgren ..
Just nu har jag tidningspapper & haft det några veckor , men ska köpa på mej bark.

Remaining
0

#3: Jag har haft ormen typ ett år Och hon har ömsat tidigare, hon ömsade bara för 3-4 veckor sen sist..

Okej, tack för tippset.

Just nu går hon på tidningspapper, men de ska ju inte vara farligt, de fick ja som tips av förra ägaren om de tog slut på bark nån gång så kunde jag använda det.

Remaining
0

#4: Okejokej /=
Vad innebär bukröta så ja inte tänker på nått helt annat, är det farligt?

Hon går på tidningspepper nu och har gjort det några veckor, men ska se till att hålla det torrt & kvarstår fortfarande problemet så söker jag genast upp veterinär, så dumt att detta skulle hända just nu /= För ska sälja hon snart, men får se till att hon är fullt frisk innan.

[peter54]
0

Bukröta uppstår som en rosafärgad infektion när ormen ligger på för fuktigt eller blött underlag. Om man inte åtgärdar genom att hålla ormen torrt och sterilt kan det uppstå ungefär som liggsår på människor.

Man kan tvätta ormen med antiseptisk lösning.