Min Nataluppfödning..
Föder upp Nataler som foder till mina ungdjur och har aldrig haft problem med dom, ungarna har bara sprutat fram! Men så helt plötsligt började produktionen sjunka kraftigt och dom få kullar som föddes åts upp av dom vuxna… Grunnade länge på vad som kunde vara fel för allt var ju som vanligt. Men så pratade jag med Koffra här en dag å vi bollade det hela fram och tillbaka, då visade det sej att jag vid ett tillfälle hade slutat extra fodra djuren med hönsfoder som jag annars brukade göra vid en tidpunkt då jag bara hade svindyrt startfoder hemma till kycklingar å inte ville ödsla det fodret på Natalerna ssom ändå har sitt specialfoder, sen när jag åter började köpa hem värpfodret hade jag glömt bort att fortsätta mata Natalerna med detta.
5 dagar efter att jag åter börjat med hönsfodret kom första kullen å nu har inte en unge ätits upp!! Så tydligen finns det nåt i detta fodret som är bra för Natalerna! Snacka om att man blir hemmablind, hade aldrig kommit på det om jag inte bollat frågan med Koffra!

Protein och kalk skulle jag tro.
Vi som földer upp tammöss till sällskap matar alltid extra med protein och ger gärna äggskal för att honorna ska få det extra de behöver.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Kör annars med speciellt framtaget foder för rått å mus avel samt blandar ner hundmat, frukt och grönsaker samt hö… men räcker tydligen inte. E ju extra proteiner i hundmaten å kalk med..
Vad jag har fattat det som så är just nataler extra proteinkrävande när jag läst om dom.

Hundmat, det hänger ju på vilken hundmat man har, vad för protein det är. Visst brukar det vara uppåt 25-30% protein, men billigare märken innehåller troligen mest växtbaserat protein.
Jag ger mina möss hundmat mellan varven, köttbaserat som hundarna får. Nyttigast för mössen med ungar är nog om man kastar åt dem lite kyckling, lax eller andra matrester med ben och lite kött.
Antar att det är labpellets du kör med, och den ska väl räcka kan man tycka. Fast natalerna äter nog mer insekter än tammus och råtta som pelletsen är gjord för.
Testa att ge dem insekter mellan varven. Jag gissar att du ändå har syrsor och larver hemma. Nu kan jag inte nataler, kan jag ju erkänna, utan gissar lite mer.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#3 å 4 ni har helt rätt och som jag skrev så har jag bara det som bas, ger även insekter, frukt, grönsaker, rotfrukter, hö mm förutom hundmat och har kört och kör numera igen då även med hönsfoder!! 
Vad jag ville peka på förutom just den biten var hur hemmablind man kan bli, att jag inte själv kom på att jag faktiskt gjort ett uppehåll med hönsfodret, att man behöver nån att bolla aaker med oavsett hur länge man har hållt på. Jag hade som jag skrev länge gått å grubblat över det hela utan att komma på att något var ändrat.
P.s kan ju tillägga att dom ÄLSKAR insekter!!!!!!!!