Skogskobran Naja melanoleuca
Skogskobran kallas även för svartvitläppad kobra. Den kommer från västra samt centrala Afrika, men det finns även spridda bestånd i östra och sydöstra Afrika, beroende på vilket utbreddningsområde skogskobran kommer ifrån skiljer den sej i färg och teckning. Exemplar från den västafrikanska regnskogen är glänsande svarta med svartkantade vita fjäll längs läpparna vilket gett den det alternativa naamnet svartvitläppad kobra. Ormar från savannskogarna och längs kusterna är matt bruna med svarta svansar. Arten är för närvarande uppdelad i tre underarter, Naja m. melanoleuca, Naja m. aurata samt Naja m. subvulva.
Skogskobran är en av dom största kobrorna och når en normal längd på ca 200cm men exemplar på över 300cm är inte ovanliga! Den blir således både stor och snabb både på land, i vattnet och uppe bland träden, så hantering av skogskobran kräver största försiktighet och myckett vana!! Det är en dagaktiv orm som äter i princip allt den kommer över, mösss, råttor, fåglar, kycklingar, fisk och ägg! I fångenskap slinker även biff och kycklingklubbor ner!
Den är relativt lättodlad och lägger mellan 10-20 stora ägg normalt med en kläckningstemperatur på 27-30grader kläcks äggen efter 55-70 dagar, ungarna är då mellan 25-40cm.
Skogsskobran tillsammans med Kungskobran räknas som dom intelligentaste av alla ormar och lär sej snabbt att känna igen sin ägare och det är inte ovanligt att orm och ägare bygger upp en personligt och vänlig relation, men skulle kobran utveckla antipati mot sin vårdare är faran stor med hantering av dessa djur, dom kan räkna ut avstånd och varifrån man ofttast öppnar terrariet och kommer gärna ut och kollar till läget eller i värsta fall går till attack! Denna art gillar dessutom att tillbringa en hel del tid i vatten så en större vattenskål är att rekommendera, den älst kändda kobran i fångenskap är just skogskobran med en max ålder på 28 år, normalt blir kobror sällan mer än 10-15 år.
Nu till min egna lilla parvel! 
Han är bara ett par månader gammal och ca 45-50cm lång, men redan ganska kaxig!! Han har redan gjort sej hemmastadd och drog i sej två fuzzis det första han gjorde igår innan han kröp in i sitt gömsle för kvällen! Idag har han tillbringat dageen med att utforska sitt nya hem samt bada å hålla koll på husse *L* Lucifer e han döpt till!!

skit söt liten rackare:)
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta

Harrejä**ar !! Den vart riktigt snygg !!
Måste få göra ett studiebesök hos dig nån dag !! =)
Lycka till med lilla krabaten .
Det där är väl vad man på riktigt kan kalla för --dampsnok-- 
Har sett några sådana live och dom är diktigt hetsiga…
Dom lever ju typ i - fast forward- hihi
Men den är riktigt! fin.
// Conny

Läckerbit!!
Ormen alltså…
#7 trodde du menade Wassago

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Hmmm får jag välja mellan att "klämma" på en kobra och Wassago så är valet lätt, jag klämmer på Wassago som en tub kaviar 

Ha ha, men inte lär det komma rom ur den tuben då inte….. 
#10 VA??? Skämtar du med mig??? Det var jag övertygad om att det skulle!!! 

Ha ha! var det därför du råkade bli mor tro?? 
Wassago,
du ser lite febrig ut… för det är väl du som tittar fram där bakom vattenskålen??

Ha ha, nä det e en helt annan dönick! 
#12 Ja jag vet inte riktigt hur det gick till