Skaffa spindel
hej, jag har tänkt att skaffa mig en spindel. jag har redan ett terrarium och det är ca 47x27x32. spindeln ska hällst va lugn och fin.. jag är nybörjare så har ingen ärfarenhet av fågelspindlar. hur ska inredningen se ut? kan man ha barkspån i bottnen? stenar som inredning? (lavabergsstenar ex). villken spindel är bäst att ha som nybörjarspindel?^^
Detta kan nog koffra svara på. 
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
#1 Okeeey:P

Tyvär så är jag inte så värst duktig på spindlar….. Har själv bara 1 enda och det är den enda erfarenheten jag haft .
Men i mitt fall så valde jag att skaffa mig en Grammastola rosea som jag tycker är trevlig =) .
Denna arten är väldigt lugn och fin av sig och brukar bli vana vid hantering , men däremot så kan dom ha sina pauser i maten men oftast inget allvarligt.
Innredningen till min består av en låg vattenskål , några korkbarkbitar och småsten och lite gömställen. Som bottenmaterial har jag lite täckbark , torv och sand som håller fukten på en bra nivå .
Det jag har förstått så ska man undvika sten eller liknande i spindelns terrarium pga om dom skulle falla på stenarna så kan dom i värsta fall spricka…. Så därför bör man inte inreda på höjden . Jag har själv inrett väldigt lågt så att om hon skulle trilla ner så blir det mer som om att hon välter bara .
Maten är ju det smidigaste man kan tänka sig =) . Jag kör lite blandat mellan pinkisar och syrsor . Det är väldigt viktigt att man inte matar med pinkisar för ofta då dom kan ta skada av övervikt.
Detta är min lilla "erfarenhet" som jag delar med mig . Så det jag kan rekomendera är att skaffa en rosea . Har funkat skitbra för mig ! =) . Så kan jag ju passa på att smyga in lite reklam ….. Min spindel är till salu om det kan vara nåt intressant ? Anledningen till att sälja hon är för att jag skär ner lite på djuren och har sagt upp min lokal .
Det fanns en skitduktig kille här innan … men vet inte om han är kvar här längre ….
Venom79 kallade han sig . Han har haft/har massa spindlar .
Med lite tur kanske han kan ge dig lite mer tipps och ideér =)
Mvh Jonny

Här kan du nog få hjälp och tips. http://www.nilssonstarantula.se/links_se.html
Brachypelma smithi och Grammostola Rosea rekommenderas som väldigt bra nybörjarspindlar.
Själv skulle jag skaffa en B. Smithi juvenil nyligen, men ändrade mig till igelkottar istället.
Okej, tack för allt hjälp.. jag tror att Brachypelma smithi ´är spindeln jag kmr skaffa.
Hur ska man inreda terrariumet? med villka material? hur ofta äter en spindel av den sorten? var bör man ge den? kan man ha jord i bottnen på terrariumet?
Ca hur mkt kostar en ung hona av Brachypelma smithi??

Kolla på www.repti.net

Många använder vermekulit (osäker på stavningen) som bottenmaterial till spindlar och det är nog det bästa, men själv använder jag ogödslad täckbark å grus i olika storlekar beroende på art.
Man skall vara försiktig med inredningen så inte man har saker i som kan skada spindeln, ett gömsle och en vattenskål e det viktigaste, själv använder jag små skålar med en bit tvättsvamp i som jag håller väl fuktad, då kan spindlarna dricka utan att riskera drunkning.
Köpte själv en smithi i somras och gav ca 200 kr fr den, hon har msaat två gånger och börjar färga ut ordentligt nu! Smithi är en bra spindel att starta med, den e vacker och relativt lugn och honorna kan bli ganska gamla, upp mot 25 år!!
i boten ska den ha sand och en viktig sak dumoste ha växter och sten