Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 714 ggr
L8sson
0

Leguanen Bianca

Hej hej

På senatse tiden har våran gröna leguan Bianca varit väldigt tjurig, hon viftar på huvet upp och ner och sidorna och öppnar munnen för att bita, men vi backar inte såklart. vi gosar med henne som vanligt och hon gillar det, vi matar henne också och det är också som vanligt men vissa tillfällen är hon suuuper "tjurig"

vad kan det bero på?? gör vi nå fel??

koffra
0

Hur vet ni att den gillar att bli gosad med ? Bara för att dom blundar och slutar varna när ni väl gosar med den så är ju det inget tecken på att gillar det . Bara undrar hur ni vet det ?

Jag tycker det låter som en tydlig signal att den vill vara ifred . Sen att den lugnar ner sig är väl mer att den bara helt enkelt får stå ut med gosandet.

Har själv haft en leguan för många år sedan , och den vart ju inte kelsjuk på nåt vis …. men visst fann han sig i att man pysslade med den osv även om han inte va på humör.

Detta va bara lite spekulationer från min sida ….

Hur ofta hanterar ni den ? Hur har den det i terrariet ? Mat / vitaminer, UV-ljus , temp , ändringar i rutiner och miljöer osv är det första som jag hade kollat upp.

Verkar alla dessa punkter vara ok så kan det helt enkelt vara så att den är sur som individ helt enkelt . Inte alls säkert att ni gör något fel alls !

Hoppas det löser sig !

Mvh jonny

L8sson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja när vi håller på med henne så söker hon närhet och kommer närmre och klättrar på oss, jag tycker att de ser ut som hon gillar det? men vem vet :S
Vi hanterar henne varje dag, inte rör vid henne varje dag utan att vi öppnar terrariumet och är vid henne, byter vattnet sprayar dagligen så hon är van nu att vi är där helatiden.
Hon har ju sitt terrarium och så har hon sitt egna lilla inredda rum.. så hon byter imellan dom 2 miljöerna, och så får hon ut och vandra i rummet och ibland ut i hela huset.

Vi har UV-lampa, bad, en vanlig lampa, hon har hyllla och en "pall" som hon ligger på och solar, bark och plastväxter och vanliga väsxter, hibiskus som hon äter.. Hon får ju olika mat, vi varierar för att de inte ska bli lika helatiden..

vad mer kan jag säga..
Men det känns som hon har dom här "tjurigheterna" i perioder.

men vad vet jag, jag kan inte veta mer än någon annan..

[peter54]
0

Att ödlor blundar när man berör dem är en reflex som syftar till att skydda ögonen.

L8sson
0

#3 jo det har jag sätt henne göra