Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: ödlor
Läst 599 ggr
tragedy
0

Hjälp mig rädda leguan!

Jag har genom mitt arbete kommit i kontakt med en leguan som inte sköts särskilt bra eller alls av dess ägare. Tystnadsplikt hindrar mig från att gå in alltför detaljerat på omständigheterna men terrarium saknas helt, därmed även den viktiga luftfuktigheten. De senaste dagarna har jag gett leguanen persilja, sallad, morotsblast och lite banan samt stora skålar med vatten. Jag tänker ringa djurskyddsinspektören där jag bor men är rädd för att ödlan då avlivas. Finns det någon förening för leguanälskare i Sverige dit jag kan vända mig eller känner du kanske till någon som skulle vilja ta hand om en sötnos?

Är djurälskare men fullständigt okunnig på ödleområdet vilket gör det svårt för mig att bedöma om djuret är friskt/mår bra eller inte. Något orangefärgad och med lite "torkad" man… ja ni hör ju.. kanske en meter lång, hona tre år tror jag, rör sig ganska lite och då långsamt men satt lugnt på min axel idag, försökte ge den lite värme.. Första gången jag träffade leguanen var den mer mycket mera grön, betyder det att den har ömsat skinn vilket väl är et friskhetstecken?

Och hur vet jag att leguanen gillar när jag tar i den, hon ´kanske bara är sjuk och för orkeslös för att protestera?

Jag har själv katt och misstänker att det inte skulle fungera och har inte heller plats för ett terrarie men skulle kunna ta hand om djuret i ett första akut läge.

Tacksam för alla svar, tips, råd…

Vattnadal
0

Försök fixa värme åt henne, på något sätt. Hon måste ha 35-40 grader för att smälta maten. Sen behöver hon UV-ljus, lättast att ordna med lysrör.

Kanske går det att ha henne i ett badrum, där man fasktiskt kan spola varmvatten i dusch el badkar för luftfuktighet utan att fuktskada rummet.

De kan vara orangea i tonen, speciellt om de får mycket man med den färgen. Kolla slemhinnor i munnen, vad de har för färg.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter