Vattenagam Avmaskning?
Måste fårga för jag fick höra om att vattenagamer behöver avmaskning. INGEN anning hur osm helst. lätt bara underligt för mig.
Sj har man ju haft en albino leopard gecko i ca 8 år. Nu omhändertog man en vattenagam som det inte fanns tid över längre. Haft honom i några månader å så. Men han lägger direkt inte på hullet eller växer för den delen.
Så jag hörde att de var tal om avmaskning. E lite skeptisk men.
Därefter om ni har råd om hur man kan få honom tjocka på sig vore det jätte bra!
Hittills får han wokgrönsaker, sallad, räkor, torsk, zophobas (lite då och då. tyvärr inte haft råd att köpa en enorm upplaga av delikatesen men ska inom kort tid). " kackerlackor. Svårt att hitta bannemej.
Bifogade en bild på han med. Lunar ute på vandring litet
Hittade inget om avmaskning men hittade detta.
Citerat från djusjukhus.com och deras skötselråd för vattenagam.
Det är ett word dokument.
"Merparten av kosten till den unga vattenagamen i frihet brukar utgöras av syrsor, maskar, sniglar, skalbaggar, småfisk samt små gnagare. Det är viktigt att försöka variera kosten även i fångenskap, för att ombesörja intag av alla nödvändiga aminosyror. Du kan utfodra med kackerlackor, syrsor, gräshoppor, mjölmaskar, zoophobasmask samt ibland även musungar. En tumregel säger att man kan utfodra med ett bytesdjur som inte är större än 2/3 av huvudets bredd respektive längd. Vuxna djur kan förutom ovannämnda foder även äta möss, delar av kyckling, och lite varierade grönsaker.
Det är viktigt att insekterna är utfodrade med ett bra foder, t ex fågelpellets, gnagarpellets eller hundtorrfoder. Till detta foder bör extra kalk i form av kalciumkarbonat blandas i. Just innan insekterna används som foder ska de pudras med ett fosforfritt kalktillskott, helst kalciumkarbonat. En gång i veckan ska de även pudras med ett multivitaminpreparat. Med ökad ålder brukar vattenagamen äta mer och mer grönsaker och frukt. Även dessa ska pudras med ett kalkpreparat."
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
kom även på att han fått kyckling sniglar och vanlig trädgårds mask.. mumma.
Samt även hundhår av någon anledning. (svårt att städa konstant då man har en huskey)
#1 okej tack ^^
Vet vad du talar om har själv både hund och katter.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek