Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettfoder
Läst 2651 ggr
AnnMarie
0

Matvägrande strumpisar

Hej, är ny här på reptilforumet och nybliven sambo med två strumpebandsnokar. Enl. zoobutiksägaren ska vi mata dem med pinkisar (döda) eftersom de är uppfödda på det men vi har inte fått några direkta råd om hur man ska gå till väga vid matning. De heter Kiwi och Palme och är 60-80 cm långa. De flyttande in i sonens terrarium för knappt två veckor sedan.

Idag gjorde vi vårt första försök, den ena snoken flyttades över till en petbox medan den andra är kvar i terrariet. Sedan serverades en varsin upptinad pinkis. Inget intresse från snokarna så jag klippte pinkisarna lite i buken och lade tillbaka dem.

Nu undrar jag om jag kan låta dem ligga kvar över natten i hopp om att Kiwi och Palme käkar då? Och en fråga till….hur länge klarar sig en strumpis utan mat?

Asa-N
0

Vet inte hur det är med strumpisar men när jag matar min majsorm så håller jag pinkisen i en pincett, en vanlig "mat-pincett" och rör den lite framför nosen på Kludd, vår majsorm, då hugger han direkt. De kan ibland vilja tro att de fångar bytet så att säga har jag fått mig berättas.

Provade att lägga ner pinkisen en gång i "matlådan" där Kludd är när jag matar honom men då brydde han sig inte. Kludd får alltså aldrig mat i terrariet.

AnnMarie
0

Har provat det med men Kiwi bryr sig inte och Palme blir skrämd och flyttar på sig.

Tänkte att de kanske inte är hungriga än om de matades samma dag som de levererades till butiken. Vi beställde dem via zoobutiken och hämtade dem samma dag som de levererades.

Asa-N
0

Vi får vänta och se om någon av de otroligt duktiga o kunniga killarna här kan hjälpa dig Skrattande

AnnMarie
0

Jag hoppas det Glad

koffra
0

Hej AnnMarie !

Nu har jag iof aldrig haft strumpor själv , men deras huvudföda brukar består av fiskar och smågrodor.

2 veckor är ingan fara , om ormarna är i normal konition . Tänk bara på att inte försöka allt för ofta , det kan skämma ormarna mer än det gör nytta.

Testa med att ge ormarna fiskfileer från pinsett . Funkar inte det så kan du testa att lägga en liten fisk (levande) från djuraffären i en liten skål med vatten i terraiet .

Ja just det , Välkommen hit !!

Mvh Jonny

[peter54]
0

AnnMarie

Det är precis som Jonny säger! Strumpebandssnokar lever inte av varmblodiga bytesdjur. Precis som våra svenska snokar lever de mer eller mindre uteslutande av kallblodiga bytesdjur, dvs fisk och groddjur.

Man kan variera kosten med pinkies någon gång emellanåt, men det ska inte utgöra huvudfödan. Ut och fånga lite löja eller mörtglin.

AnnMarie
0

#5 Jag har ju läst just det du säger men nu var butikspersonalen så envisa om det här med pinkisar. Ska prova med hel småfisk istället. Tack för svar…..

Asa-N
0

Det är tyvärr ganska vanligt att personalen i zoo-butiker har sorgliga brister i sina kunskaper. Det ser jag inte minst som hamsteruppfödare, de har de mest märkliga och hårresande benämningar på färger och teckningar och den vintervita dvärghamstern heter plötsligt Sibirisk dvärghamster!!! Det finns inget som heter Sibirisk dvärghamster *S*

AnnMarie
0

Förresten..kom på en sak till. Läste även att fisk innehåller ett enzym som gör att vissa vitaminer inte kan tas upp. För att få bort detta enzym skulle man doppa fisken i hett vatten (80 grader) innan man matar strumpisarna. Är inte det lite underligt om nu fisk är del av huvudfödan?

koffra
0

#9  Ja det tycker jag med låter skummt ! Är du säker på att det var just till strumpor som det var menat till ?

Väldigt många tar ju vanlig akvariefisk i lämplig storlek och har i ett bad i terrariet som ormarna själv jagar .

db-2
0

För lite mer info:

http://www.thamnophis.se/

AnnMarie
0

Åkte och inhandlade några akvariefirrar och jösses vilken aptit de fickGlad Nu är Kiwi och Palme mätta och belåtna.

#11 Tack för en jättebra länk.

Asa-N
0

Härligt att höra :o))

Wassago
0

Ja Leffe är mycket duktig på reptiler i allmänhet och thamnophis i synnerhet! När jag födde upp strumpisar så körde jag röding som jag skar ner i bitar i matberedaren fyllde på kalk och vitaminer och finfördelade detta till en mycket fin smet som jag sedan blandade i en mindre mängd gelatin i. Efter det bredde jag ut smeten på en stor bricka med bakplåtspapper på, smeten blev ca 5mm tjock sen när gelatinet stelnat skar jag upp den i lagom stora portioner och frös in, sen var det bara och ta upp en portion ur frysen nån timma innan matningen, enkelt, smidigt och relativt billigt.

Välkommen hit och lycka till med dina ormar!!

Väl mött//I.

AnnMarie
0

#14 Igår köpte jag röding och gjorde enl din beskrivning men trots en hel påse kallrörd gelatin + 6 blad vanligt gelatin till 550 gram fisk, en skvätt vatten och kalk/vitaminer så stelnade inte skiten FörvånadTyst

Får göra ett nytt försök för den här smeten äter de nog inte Skrattande

Wassago
0

Låter mycket märkligt… måste varit nåt fel på gelatinet.. Enda jag kan komma på i alla fall..

AnnMarie
0

Använde du vanligt gelatin (blad) som ska blötläggas och sedan smältas innan man rör ner det i smeten? Vet inte vad jag gjorde för fel men gelatinet var nyinköpt och inget jag haft i skafferiet i flera år. Får helt enkelt prova igen.

Wassago
0

Jag minns inte med hundra procent.. men jag TROR det var i pulverform det jag använde.. men e över 10 år sen jag hll på med det där.. Har letat efter receptet men har nog kommit bort i flyttningar mm.. Men det ska inte spela någon roll tycker jag vilken form det e på gelatinet..