Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 7892 ggr
Otaku
0

Vad är han för sort?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Det är så att min lillasyster har fått ärva en sköldpadda av sin klasskamerat. Jag vet inte riktigt vad han är för ras/sort med dem säger att det är en träsksköldpadda. Det säger inte mig så mycket och jag har tittat runt på internet och försökt hitta information men inte fått några bra resultat. Så jag skulle bli jätte glad om någon kunde hjälpa mig!

Han brukar vara både på land och i vatten och är väldigt snabb!
Dem förra ägarna säger att han inte behöver ha så mycket mat, bara en tesked sköldpaddsfoder var tredje dag. Men jag tycker att han alltid verkar vara så hungrig och undrar om det verkligen stämmer? Dem sa också att om ger honom en räka så klarar han sig länge.

Lillkillen är bara 5 år och vi vet inte så mycket om hans bakgrund.

Mvh Vinetta

Mvh Vinetta

Otaku
0

En till bild på lillkillen. :)

Mvh Vinetta

Otaku
0

Och så ännu en.

Mvh Vinetta

Otaku
0

Här är hans terraium.

Mvh Vinetta

Otaku
0

Och det är det här sköldpadds fodret han får.

Mvh Vinetta

empan-hampus
0

Är det roligt att ha sköldpadda? Tungan ute

Otaku
0

Ja, han är jätte gullig :D Väldigt sällskapssjuk Tungan ute

Mvh Vinetta

empan-hampus
0

#6 Jasså okej Glad

Wassago
0

E inte helt hundra men ser ut som en reeves sköldpadda (Chinemys reevesii) som din systeer fått ta hand om, mycket trevliga "paddor" om du googlar på namnet får du fram många bra artiklar om dessa trevliga sumpsköldpaddor!

Väl mött//I

Otaku
0

#8 Tack så mycket! :D Nu vet vi att ahn är 100% Reeves Kärrsköldpadda -Chinemys Reevesii!

Mvh Vinetta

Wassago
0

Då så, uppdraget slutfört! Flört

Lycka till med den lille!

Musiken
0

Men lite mer mat borde han val fa? Varan fick bitar av ratt kott, rakor, bitar av gurka och skoldpaddsfoder var tredje dag.

Och ar det inte en hona? Tycker svansen ser sa tjock ut :)

Valdigt fin ar den iaf!

Wassago
0

#11, Jo absolut!! Tog det som självklart! Sorry, den där kan du fodra på lite mer, men det står nog i några av skötselanvisningarna du säkert fann nör du sökte på nätet efter dom!

Svårt att säga könet hundra med den bilden.. skulle behöva en bättre bild på svansen underifrån gärna! Men den är väl stor för att vara hane om den bara e fem år… Dom blir ju inte spec stora..

Otaku
0

#11 och #12  Mer mat ska h*n definitivt få! Det är bara det att den informatoin vi fått från förra ägarna var mycket fel, upptäckte jag nu.

Och jag blev väldigt osäker nu när ni nämnde könet, dem sa till oss att det var en hane. Men dem kan ju ha fel. Och på bilden ser han kanske stor ut, men tänk på att jag har små händer också för jag är bara 13 år :P. Men jag ska försöka hinna ta en bild imorgon och skicka den hit. Våre jätte bra om någon kunde "checka" om det är en liten tjej eller kille vi har :)

God Jul förresten! :D

Mvh Vinetta

Otaku
0

Nej, men titta! Jag hann ju lägga in bilder redan nu :)

När är hela h*n underifrån.

Mvh Vinetta

Otaku
0

Här är svansen underifrån.

Mvh Vinetta

Otaku
0

Och här är en bild på svansen från vänster sida.

Mvh Vinetta

Otaku
0

Jag passar på och slänger in en annan bild på sötisen också :)

Mvh Vinetta

Wassago
0

Hej!

Jodå, det var en liten kille!! Glad

Det är tyvärr allt för vanligt att många sköldpaddor får fel skötsel å kost, men nu verkar han ju hamnat i goda händer!

moa88
0

man ska mata äldre sköldpaddor (som din) var tredje dag, dom får så mkt dom kan äta under ca 20 minuter

att bara ge räkor är inte ett bra alternativ. fick får ca 7 år sen ta över en klasskompis sköldis, den hade bara levt på räkor. resultatet av det blev missbildad sköld + att den inte har några klor :/

Så ge pellets!

Otaku
0

#18 Tack så mycket! Då vet vi :)

Jo tyvärr blir det ju så med många djur. Men jag har alltid varit av en djurälskare och alltid vill att djuren ska ha det så bra som möjligt. Min fosterfamilj är inte alls som jag, så det är nästan bara jag som håller på med djuren här hemma. Det var snällt att du tyckte att han hammnat i goda händer. Väldigt trevligt att höra. Glad

#19 Okej, tack så mycket! Han brukar faktiskt inte få räkor så ofta. Men bra att du sa till! :D

Mvh Vinetta

Musiken
0

Ja en riktigt fin kille ar det :)