Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: ödlor
Läst 3346 ggr
Rexy
1

Hämtat en leo gecko, matråd pls

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Hämtade en jätte fin leopard geckoödla igårkväll som inte är större än ca 10 cm, den tidiga ägaren sa att dom hade haft ödlan i ca 4 veckor bara och sen tröttnat.. hur som helst, dom sa till mig att dom bara ger den mat måndagar, onsdagar och fredagar och då med syrsor blandat med kalk och vitaminer.

Ska inte en sådan här liten gecko ha mat varje dag? Eller ska den verkligen bara få mat tre gånger i veckan? På internet står det så olika… Är det bara levande mat den äter? Ska åka till djuraffären idag och köpa syrsor, tänkte bara kolla om det är torkat eller levande som gäller.

=)

Rexy
0

Förresten så gjorde jag en egen fuktighetslåda.. är den för stor eller lagom? Henning ska ju växa =)

Johan-
0

Den burken ser ut att vara i minsta laget, ser även ut att vara ganska vassa kanter på den, jag hade inte användt den om jag var du…

Rexy
0

på internetsidorna jag var inne på så stod det att burken ska vara liten, så pass liten att ödlan bara kan komma in och vända och gå ut igen, då den annars kan få för sig att bajsa i hörnet i fuktighetslådan. Kanterna är inte vassa, det ser bara ut så, jag har känt efter noggrant=) vill ju självfallet inte att han ska skada sig. Ju större han blir, desto mer får man ta och fixa en större låda. Men nu är han ju inte mer än ca 10 cm lång, utsträckt.

Johan-
0

Jag har stora fuktlådor, och ingen av mina geckosar har någonsin bajsat däri:)

Rexy
0

vad bra=) Jag säger bara att det stod så på informationen. =) Men kort sagt, lådan är inte för liten, inte till denna lilla krabat:) men du kanske kan svara på om matning tre dagar i veckan är för lite eller precis lagom.. det är första gången jag har en ödla och jag ska bara ha den i ungefär 7 dagar till.. sen ska den över till min djurälskande blivande leopardgecko ägande syster.

Vattnadal
0

En sån liten bebbe skulle jag mata ofta, flera gånger om dagen, så mycket den ville! Är mjölmask inte för stort, så ha alltid en skål med såna, och sen så många syrsor krabaten vill ha, dagligen!

Kalk dagligen, vitaminer nån gång i veckan.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Sandra-L
0

Jag matar både mina vuxna leosar och mina små så ofta dem vill ha mat :)

Kalka allt! Väldigt viktigt i din leos ålder för att undvika problem med skelettet! Väldigt vanligt att folk kalkat för lite och då får ödlorna problem, jag har en som jag kallar för "gummi-ben" tex.. Du kan gissa varför hon heter så ;)

Variera maten också. Syrsor, mjölmask, zoophobas, vaxmott, rosenbaggslarver, pinkis mm mm. Ju mer variation desto bättre tycker jag :)

Johan-
0

Tänk bara på att vara försiktig med Zophobas om du tänkte mata med det, det kan hända att din leo blir biten om du inte är försiktig

Rexy
0

Tack så mycket för svaren! Jag har gett honom mat varje dag men idag ville han inte ha, är väl lite mätt kanske=) Ska till djuraffären imorgon och köpa lite gott och blandat till honom. :D

Johan-
0

Det är en väldigt fin Gecko du har:) Är det en Mack Snow- morph?

Rexy
0

Inte den blekaste.. jag höll bara ödlan i 2 veckor åt min lillasyster som skulle få den i julklapp. =) det är hon som är ödle experten. :D