Reptiler iFokus

Reptiler

Etiketti-media
Läst 1096 ggr
AndreasS
0

Djungelns lag i köttdisken

Att man kunde köpa studs, krokodil och bison visste jag men inte pyton i svenska mataffärer.

Läste en artikel idag i vårnan lokala tidning VLT om detta imorse.

"Krokodilerna och pytonormarna föds upp industriellt för skinnet. Köttet är egentligen bara en biprodukt."

Kilopriset för pyton ligger på 689 kr/kg och krokodil ligger på 489 kr/kg.

Länk till artikeln

Länk till en annan del av artikeln

Länk till VLTs WebbTV

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Wassago
0

Kan ju säga att det faktiskt är mycket gott!

AndreasS
0

Jag som kock har haft äran att få både smakat och tillagat mycket av de djur som nämns men inte pyton.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

reptilia
0

Jag har sett även känguru, skallerorm och zebra. Konstigt med tanke på att samtliga zebra arter är utrotningshotade och Cites listade.

//Joe, Spårvagnsförare

Wassago
0

zebrerna kommer bla från det som slaktas ut privat samt från djurparkerna. Mycket gott å magert kött!!

reptilia
0

Djurparker får inte slakta djur för att sälja köttet eller andra delar.

//Joe, Spårvagnsförare

Wassago
0

Att dom får och gör å har gjort under alla år jag arbetat både i svenska å utländska djurparker, vartenda år!

reptilia
0

Det är iaf inte tillåtet. inte i europa eller nordamerika iaf.

//Joe, Spårvagnsförare

Wassago
0

Dom gör det i vart fall å det e ju knappast någon hemlighet, varje höst läser du väl om björnarna som slaktas på djurparkerna när säsongen e över?? Det köttet går till lyxrestaurangerna bla. Å jag har aldrig hört att det skulle  vara förbjudet.. i vilken lag skulle detta stå? Har svårt att tänka mej att våra djurparker här i Sverige skulle göra sådana lagbrott!! Å då har jag ändå jobbat många år på flera av landets större djurparker. Djur som e listade utomlands och föds upp på farmer får åxå användas som föda om det bara finns cites papper på djuren.

Johan-
0

Någon som såg Gordon Ramsey´s F-Word i söndags? Hans reporter var på en krokodil-farm i UK där man födde upp krokodiler för mat till restauranger, väldigt intressans faktist:) Någon mer än jag som ätit krokodil?

AndreasS
0

Har tillagat och smakat men det var inget speciellt i min mening.

Johan-
0

beror nog på Hur man tillgar det, när jag åt det så tycket jag det var jättegott!:)

Wassago
0

Får instämma med Johan! Tyckte det var mycket gott och en mycket annorlunda och originell smak och konsistens på köttet!

Johan-
0

Exakt! Konsisten var mycket speciell men bara i positiv bermärkelse:)

AndreasS
0

Kanske bara är jag som föredrar den klassiska "svenska" a la carte maten.

Johan-
0

är det husmanskost du menar?:)

AndreasS
0

Nej jag menar det internationella och nationella köket.

Johan-
0

okej:)