Neo i dvala
Igår såg jag att min skäggis hane Neo på 5 år gått i dvala. Det är första gången som han går i dvala för mig sedan jag köpte honom för 2 år sen.
Eftersom det är min första gång och har inte läst på ordentligt om just dvala, är det nått jag ska tänka på och vara extra observant på?
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Ta upp honom en gång i veckan och väg honom. Skriv upp vad han väger, och håll koll så att han inte tappar en massa i vikt, då är det inte som det ska och en veterinär kan behövas.
När mina har dvalat har jag släckt ner terrariet. Tyvärr har de sällan dvalat samtidigt, eller en har bara semidvalat. Har jag någon vaken har jag fortsatt ställa in mat, vissa dagar har de ätit. Efter vägningen varje vecka har jag badat dem i ljummet vatten för att tömma tarmarna ordentligt, sen satt dem på solplatsen. Morgonen efter har de oftast somnat om nöjt igen.
När jag tycker att de är nog med dvalandet har jag startat upp terrariet igen, ev bytt lysrör och ökat på med starkare lampor för värmen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Ok, tack Elin ska hålla ett öga på vikten.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek