Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettbilder
Läst 2176 ggr
Asa-N
0

Får jag presentera

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vår Kludd :o) en amelanistisk majsorm som vi nu äntligen fått hem Skrattande

Asa-N
0

En till….

http://reptiler.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=6dffe076-7b0f-42f5-b9b5-87dbdec60f0b

AndreasS
0

#0 Bara att gratulera till en vacker majs.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Wassago
0

Ser ju fin ut!! Grattis!! :) Å välkommen in bland ormfösarna!

koffra
0

Jättefin majsorm du har skaffat dig !!

Grattis :)

Asa-N
0

Tack så mycket :o) ja vi var rörande överens om denna lilla kille som vi mätt upp till ca 40 cm, han hade så djup fin färg tyckte vi båda.

Just nu har han "draperat" sig i ormbunken Skrattande

Asa-N
0

http://reptiler.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=e80a58a0-5555-44d6-b0a1-5c05dff5c72c

tira
0

å,vad kul att ni äntligen fått hem den "lilla" grattis grattis och lycka till mvh tira

Asa-N
0

Tack :o)

Idag har jag gett honom mat och det slank ner 2 st pinkisar fort som bara den :o) nåja lite paus var det ju mellan dem, men det var inget problem att ge honom maten.

Asa-N
0

Så här bor Kludd, det är inte riktigt färdiginrett ännu, ska in en längre pinne och ny belysning, hoppas hinna fixa det i helgen :o) varmt har han i alla fall och mätt är han.

tira
0

visst är  det roligt.ni har ju väntat så länge också :) mvh tira

AndreasS
0

Riktigt hemtrevlig lya Kludd har. :o)

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Asa-N
0

Ja men det ska bli lite mer gömställen och dylikt :o)

Denna kommentar har tagits bort.
Asa-N
0

Jättefint :o) Nej man kan inte låta bli. Ikväll fick jag fart på lampan här också så nu är det riktigt snyggt, ska bara hitta någon mer gren att stoppa in.

[peter54]
0

#9 En bakgrundstapet gör underverk för miljön i terrariet. Är du säker på att ormen inte kan klämma sig emellan skjutglasen. Du vet att Houdini kan slänga sig i väggen jämfört med en liten snok?

Personligen har jag alla mina snokar under ett års ålder i petboxar av olika storlek för att undvika rymningsrisken.

En annan grej du säkert kommer att erfara snart är att ormen "försvinner" och då har den grävt ner sig i botten på någon av krukorna. Jag vet att det är alla terrarieägares dröm att ha levande växter i sina terrarier, men det funkar sällan rent praktiskt. Små ormar gräver ner sig, mellanstora välter ur jordklumpen och stora ormar "parkerar" på bladverket så att det blir grönt "snor" av växterna. Jag för min del har givit upp och använder numera enbart plastväxter.

Asa-N
0

Tack Peter för alla råd.

Jag jagar bakgrundstapet med ljus o lykta så det ska komma en. Glipan mellan dörrarna är ca 2-3 mm så där ska han inte kunna ta sig emellan. Men jag har förstått att de som du skriver är värre än Houdini :o)

Jag var inne på att ha honom i en petbox först och jag har en stor sådan, men valde att ha honom i terrariet ändå, men jag ser tiden an :o)

Jo tack han gräver ner sig i bottenmaterialet, det har jag redan fått erfara, igår morse kunde jag inte hitta honom och krafsade då runt lite och fann honom :o)

Blommorna får hänga med tills de är pajjade, sedan blir det plastväxter.

Asa-N
0

Nu har jag gått och funderat här och kommer, för säkerhets skull, att flytta över Kludd i vår jättepet-box. Så jag ska ner till Djurmagazinet och shoppa lite på förmiddagen här så jag kan göra i ordning det. Terrariet får stå kvar där det står, det är ju en prydnad i sig tycker jag :o)

Jag vill än en gång säga att jag tar tacksamt emot alla råd och tips :o) och tar inte illa upp på minsta sätt. Alla har vi varit barn i början :o)

Asa-N
0

Tog några nya bilder på Kludd nu ikväll här

Asa-N
0

och en till, måst dock tillstå att det rosa locket till pet-boxen där han bor skär sig lite mot hans röda färg *S*

Asa-N
0

Hoppas finna ett "visit-kort" från Kludd när jag kommer hem, så jag inte behöver bada honom :o))

Asa-N
0

Tog nya foton ikväll på honom :o) Snyggingen

Asa-N
0

Nu har Kludd fått en egen sida på min hemsida Alladins

Där kommer jag att lägga ut nya bilder vartefter på honom.

AndreasS
0

Jag får upp en tomsida se bifogad bild.

Asa-N
0

Noteras bör att Intellyweb jag använder till hemsidan funkar bara i Internet Explorer, inte i Firefox eller någon av de andra web-läsarna.

Asa-N
0

Nu har jag en grå, grinig Kludd hemma Skrattande han håller på med första ömset sedan han flyttade hem till oss för en månad sedan knapp, 3 veckor om vi ska vara petiga *S*

Brukar de bli tjuriga när de ömsar?

AndreasS
0

Min 2 åriga April är alltid kinkig när hon ska ömsa.

[peter54]
0

De blir mer defensiva eftersom de ser extra dåligt när ögonen är "blå" eller grumliga om man så vill.

Man ska inte hantera en orm som ligger i öms. Vätskan som fungerar som släppmedel under lagret som ska ömsas av, kan läcka ut när man hanterar ormen och då kommer ömsningen inte att gå som den ska.

De flesta ormar vill inte heller äta under ömsperioden och sannolikt är det av samma skäl - vätskan kan pressas ut av anspänningen i skinnet.

Asa-N
0

Ja det läste jag i boken och han får vara i fred medans han ömsar. Han ligger mesta tiden i en fredskalla som står hos honom :o)

Mat har jag inte ens försökt ge honom för det läste jag också att de vanligtvis inte ville ha. Så han får helt enkelt ömsa och sedan äta :o)

Men det var facinerande att se vilken skillnad det är på honom i temperament nu mot annars, som natt och dag :o)

[peter54]
0

Det är ingen generell regel att ormar blir "sura" när de befinner sig i en ömsprocess. Jag har några ormar som faktiskt inte är annorlunda när de ligger i öms än annars, det är företrädesvis de äldre djuren.

Asa-N
0

Nej det stod att en del ormar KAN bli "sura" så jag drog slutsatsen att det sannolikt inte är alla som blir det.

Kanske är det så att de äldre ormarna vet vad som är på gång och därför inte gör något spektakel av det??!!??

Asa-N
0

Så nu har han ömsat för första gången sedan han kom hit för en månad sedan :o) känns skönt att det också funkar som det ska.

Wassago
0

Grattis, japp när väl ormen gått igenom hela stadiet utan problem, ätit, skitit å ömsat en gång då först skriver jag in djuren i "rullarna" på allvar och räknar dom som "hemma" lol

Asa-N
0

Ja hela ömset var intakt. Kul att se precis där ögonen suttit, eller som min snart 15-åriga dotter uttryckte det: Fett coolt *hahahaha*

villhailler
0

ja skuller vilja ha en majsorm med färgen  OKEETEE

villhailler
0

ko glömnde **SILVERQUEEN
**är oxå nice

villhailler
0

jo*