Reptilmat, vad gäller?
Norpar en del av Grodans idé här. Har tamråttor som husdjur (och möss, hamstrar och marsvin men inga döda sådana än) men har problem med att ta mig till platsen där jag brukar begrava de och de kan lika gärna hamna i magen på nån annan. Spelar inte mig nån roll liksom.
Men vad gäller vid reptilmat? Hur är det med gamla råttor som blivit magra, kan de bli mat? Hur är det med råttor som har fått nån tumör? Råttor som avlivats pga smitta i flocken? Råttor som avlivats med skott i huvudet och råttor som avlivats med spruta hos veterinär? Kan dessa göra nytta som reptilmat eller kan reptilerna bli dåliga av de?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Till min majs skulle jag inte ge foder som avlivats med spruta,skott eller som har fått tumör och absolut inte avlivat pga av smitta.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Sedan att de inte innan de dog har behandlats med t ex Frontline/Stronghold då detta kan lagras i djurets fettceller. Vet ej hur det är om man anv Koldioxid *gasats ihjäl* om det lagras i djuret.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
koldioxid är väl ett lagligt sätt att avliva foderdjur om djuret inte är för ungt. Pinkisar tål syrebrist och kan överleva väldigt länge..
#3 Jag vet ej och vilken metod det än är så klarar jag ej av att döda ett djur. Så jag köper mina pinkisar från zoo.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
ja man behöver ju inte ha egen uppfödning om man bara har nåt enskaka djur som vill ha mat.

jag vill starta eget oxå så jag försköker få tag på en hona och en hane eller 2 honora och en hane .. men dött

#6 ska du driva avel med döda möss? *ler*
skämt o sido men vad menar du???

föda alltså till ormar

Men då spelar det ju ingen roll vilka kön det är på dem.
Jag föder upp möss till mina ormar och har inga problem med att ta dö på dem. Så länge inte djuret plågas vid avlivningen rör det mig inte i ryggen. Huvudsaken är att de har allt vad de behöver så länge de lever. När man väl fött upp dem själv och bringar dem av daga så vet man precis vad man ger sina djur att äta. Jag litar inte alltid på zooaffärers metoder och foderdjurshållning.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
#9 Kan bara instämma i dina ord. Dessutom är det svindyrt och köpa foderdjur från zoobutik. Här hemma tar dom 26kr/st för fysta möss. Har en killa jag kan köpa av privat för 4kr/st men har valt att föda upp själv eftersom min sambo föder upp möss fast till andra ändamål och inte till reptilfoder.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

#Ja, det bästa är ju att få kontakt med en musuppfödare som säljer iväg de möss som tex. har önskad färg + överskottet. Musuppfödare tar ofta många kullar och alla i kullen kan ju inte bli intressanta i avel eller säljas som husdjur.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler