Skaffa Orm
Hejsan, jag funderar på att skaffa en orm… Helst majs. Tycker dom är fina men mamma är asrädd för dom, och jag har redan 1 chinchilla, 1 kanin och fiskar (även en hund som jag delar med familjen). Men vad tycker ni att jag ska tänka på osv?
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Hej!
Tycker du gör helt rätt och siktar på majsorm som förstaorm, en himla trevlig art som finns i massvis med härliga färger! :)
Läs på om olika ormar, skötsel, utfodring osv. så kommer det nog gå galant! :)
i värsta fall får du göra som jag gjorde. Min mamma förbjöd ormar i huset så jag fick glatt vänta tills jag flyttat hemifrån.

Den som väntar på ngt gott.. :)
Ja precis 

…eller som jag gjorde. Skaffade spindlar och ormar ändå :P
Majsorm är ett bra val! Kör på det!
Se till att du får tag i en frisk och sund orm med bra temperament. Inga pipljud i andningen! Ormen ska äta, ömsa och bajsa utan problem. Ormen ska kännas stark och "jämn" att ta i. Eftersom du är nybörjare så är det bra om du läser å så myckt du kan om majsormar och sedan inreder ett terrarium därefter.
Lycka till!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
jag tycker att man ska välja nåt man är intresserad av och inte bara gå efter de klassiska nybörjardjuren. Risken är mindre att man säljer efter ett par år då.
Ja, tack alla.. Jag ska nog övertyga mamma iallafall. (Orkar inte vänta i 8 år tills jag typ flyttar hemifrån :S). Och ska köpa eller låna en eller flera böcker… ;D
_

#6 Ladyinred, du har en poäng där. Jag skulle ha skaffat röda regnbågar eller något som är lite ovanligare och roligare att ha när man väl kommit in i "ormträsket" Men majsormar finns ju i lite andra färger än bara "standard".
Med Vänliga hälsningar
röda regnbågar började min sambo med, inga problem alls om man bara har ett hum om hur miljön där de kommer ifrån ser ut. Vi fick till o med ungar på dom förra året så nått rätt måste man ha gjort. Det är en större orm utan att vara stor och klarar sig gott på råttor hela livet. Man behöver inte leta efter stora foderdjur. Sen är de en rätt from orm med ett lungt temerament. (de e till salu nu) *smygreklam* :P

Jag hade råda regnbågar för ett tag sedan . Sjukt vackra djur och ganska behändig storlek och relativt lätta att ha i terrarium . Dock var mina lite lömska som vissa kan vara . Hur lugna och fina som hellst för att andra sekunden dela ut ett markeringsbett . Kanske iof att mina inte var så vana vid hantering :)
Men som sagt ! Trevliga djur som jag gärna skulle skaffa igen !

Instämmer i övriga kören, Majsormar ärr fantastiska ambasadörer för reptilsläktet! Så även många kungssnokar och regnbågsboor.
Lycka till//I

Mina regnbågar är lite bitska också tyvär. Om man fiskar upp dem med krok först så brukar det funka bra.
Med Vänliga hälsningar

ja ska skaffa kp som första orm (kungspyton)

#14 Det var faktiskt inte så farligt som jag trodde att bli biten av dom även om min hona va ca 2 meter om inte mer , de har ju trotts allt inte så stora huvuden och långa tänder som vissa andra ormar .
Väldigt vackert exemplar ni har ! :)
#15 Ja Kp är bra nybörjarorm ! Lagom storlek , lugna och fina , bra priser och stort urval. Klart trevliga ormar !
Jag fick ju en majsorm på dryga metern i handen i höstas (mitt eget fel) och det som förvånade mig var att det gjorde inte ett dugg ont!!
Min majsis Kludd däremot är en cool kille, honom kan jag fiska upp ur boxen utan något problem, enda gången han kan "fräsa" lite är när han är i öms men det har bara hänt ett par gånger att han varit "fräsig" annars är han en supertrevlig kille som häromkvällen låg ca 1 timme i dotterns tröjärm och myste, dottern hade alltså tröjan på sig och satt vid datorn och då slingrade han ner i ärmen och lade sig till rätta 

Jag fick en fyra meter Tigerpyton rätt i bröstet en gång.. fyra tänder satt kvar i bröstbenet å anslagskraftet var som ett rejält knytnävsslag! E ingen vacker syn i vanliga fall men då var jag inte fager! 

De kan inte vart nån skön upplevelse #18?
Då kan jag vara glad att jag håller mig till min skäggis och min majs. Men går i funderingar på att om jag får skäggisen såld så har jag i tanken på att ev. köpa en kp eller så blir det ett par majsar till.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

#18 Men Ingo, det låter riktigt obehagligt! Aj!
Med Vänliga hälsningar

biter kp hårt
en kp har inte så stora tänder, så det är ingen jätte fara. Det är med djuren med långa tänder som det kan bli plågsamt.

Nä det gjorde riktigt ont! fick flera sprickor i revbenen å dom var två man för att hjälpa mej loss, hade bristningar över hela bröstet å ryggen! Å ett blåmärke som var stort som en tallrik på bröstet i över en månad efter..
En kungspyton känns inte så mycket! #22

#24 Blev du rädd?
o jag som har tiger som lite av en drömorm, men kan inte skaffa på grund av storleken. Har även tänkt tanken att ett bett av en stor individ nog inte är så mysigt :/ antar att du kan intyga där…
Wassago, undrar hur många liv du har!!! *S*
#27 Kan bara undra samma sak, biten av både det ena och det andra, dessutom av gift…
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Ja, du måste ju ha några stycken :) Jag har förbrukat några av mina liv också…hoppas att jag inte är inne på mitt sista för nu blir det fler svarta änkor från mässan. En av honorna (L.menavodi) är könsmogen nu så jag ska hämta hanar till henne blan annat.
Med Vänliga hälsningar
Hur många skriver på denna tråden egentligen?? ;D
_

#25 Man hinner inte bli rädd, var samma sak med krodilattacken å chimpansensen mm, man "bara agerarar" sen efteråt e jag en sån som inte går å tänker på Om…
#26 Kan säga att trots ovan nämda händelse så är Tigerpyton fortfarande en av mina absoluta favoriter!!
#27 Enligt tre läkare så skall jag/borde dött minst 5-6ggr men grovt ränat e jag nog uppe i ett 10 tal ggr när det varit lite för nära.. å enligt samma läkare så borde jag åtminstone vara rullstolsbunden! 
Dom ormar med värst "klipp" är bla Indigosnok å Nätpyton, har egna erfarenheter av nät å det var bara en 2.5meters som klippte mej den gången men det var mycke värrre än en fyra meters tiger! Sen har ni just många av de trädlevande arterna med långa tänder som känns rätt ordentligt!!
Men gjorde rätt ont när en två meter Kungsboa klippte mej i näven å ena tanden lossnade och fastnade i fingerleden… var inte mysigt!
Man får ta det onda med det goda.. å visst har det varit värt det!! Djur e livet det! 
oh, o jag som va inne på indigosnok för några år sedan. dock fanns de inga till salu utom ett sjukligt ex som skänktes bort, vilken tur att jag inte hittade nån. nu har jag lagt reptiler på hyllan o låter sambon hålla på, men jag har med ett finger i besluten om vilka djur som köps in.
#31 Tror du är sveriges svar på Steve Irwin.
#29 är det inte lite läskigt att skaffa svarta äkan…att hon ska ryma eller något?..p.s kunde du skicka en bild på henne har lust att se :D

#33 humm..
#34 svarat änkan är visserligen inte helt ofarlig men sker väldigt få dödsfall pga bett från änkor. Hade en hel friodling i en benjaminsfikus för många år sedan i vardagsrummet! 
#32 Jag å kompanjonen har bra kontakter på Indigosnokar, så vill du ha så hojta!
e de samma kompanjon som min sambo möter just nu måntro? :P
Kan bara instämma att majs är en mycket bra nybörjar orm. På bilden är min 4-åriga son med min majs på dryga 1.10.
Haha, blir ingen orm. Skaffar 2 stycken gulliga ökenråttor/gerbiler ist. (Mamma skulle inte gått med på orm iaf). Men kanske skaffar orm när jag flyttar hemifrån om typ 8 år. ^^
_
#39 Hoppas du köper dem från en uppfödare så du vet att du får friska djur :o) Gerbiler är otroligt mysiga djur, livliga och mycket vakna. Är själv uppfödare av guldhamster, dvärghamster och gerbiler men just nu ligger gerbilerna lite på is :o) Lycka till med dina gerbiler och mycket glädje med dem.
Lycka till med dina Gerbiller :D

#36, Japp! 
Hoppas nu allt funkar bra med zune!!

Gerbiler är faktiskt riktigt charmiga. Min syster har nyss skaffat två gerbiler. De funkar som "tv" till hennes katter. Orädda och nyfikna.
Med Vänliga hälsningar
_
Lite kul läsning om tigerpytonbett 
#45 Hahahaha jösses säger jag bara 
Jag får vänta tills jag flyttar hemmifrån med att skaffa orm, vill gärna ha majsorm. Morsan har inget emot att skaffa orm, bara att vi inte har plats.
till två-tre gerbiler rekommenderar man ett hundraliters akvarium. det är samma yta en majs skulle trivas på.

#48 helst samtidigt.. *ler*
*ASG*