HJÄLP, vattensköldpaddor
Jag funderar på att köpa en vattensköldpadda,
Men jag funderar på, vilken är den vanligaste vattensköldpaddan som säljs i vanliga djuraffärer, å hur stora blir dom? ( vill ha en liten ) hur gammal kan dom bli?
Den allra vanligaste vattensköldpaddan i fångenskap är den rödörade vattensköldpaddan (Chrysemys scripta elegans).
Storleken varierar om det är en hane blir den 15-20 cm och honor blir den 20-30 cm. Lvslängden är ca. 40 år.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
okej, jag undrar om det är som många säger att dom lätt blir sjuka och är svåra att ta hand om?
jag har läst lite om vattensköldpaddor, hur man sköter om dom osv, men jag undrar om man ska ta ut dom därifrån som man gör med råttor, tex. eller om man ska ha dom i akvariumet helt och hållet.?
Jag hade 2 stycken rödörade sköldisar när jag var yngre. Jag hade dom i akvarium men tog upp dom då och då. Så att ta upp dom gör nog inte så mycket.
Det finns massor att läsa om dessa djur om du gör en sökning på t.ex google.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Jag hade en gulorad (finns sakert nagot fint namn for den, men jag vet inte vad) nar jag var yngre. Hon tyckte bast om att vara ute ur akvariet. Hon fick springa runt i huset som hon ville, och blev ratt tam. Hon alskade att bli kliad under hakan :P
Vi hade henne i 5 ar innan hon fick flytta till min moster, och hon har dock aldrig varit sjuk hittills :)
// Amanda

För att en vattensköldpadda skall ha det optimalt så behövs ett akvaterrarium, alltså både land och vattendel, landelen skall vara såpass stort att invånarna kan röra sej och böka runt samt ha tillgång till en solspott, vattendelen där de flesta vattensköldpaddor tillbringar strre delen av dagen behöver olika vattendjup, allt ifrån några cm och sen upp till hela sköldpaddans längd i djup på djupdelen som minimum. Bra pumpar som kan hålla vattnet ordentligt rent är åxå ett måste om man skall orka med att ha dessa trevliga djur hemma utan lukt och utan allt för mycket arbete.
Håller man dessa djur i rätt anläggning och temperatur är dom mycket härdiga och trevliga! Det finns en mängd varianter som är lätta att finna i de flesta djuraffärer, Rödörad, gulörad-bukad sen har du även reeves sköldpadda vilken jag absolut kan rekommendera då dom är mycket trevliga samt inte blir så stora som dom rödörade, nu e reeves visserligen inte en ren vattensköldpadda utan här till sumpsköldpaddorna som är ett slags mellanting mellan vatten och landsköldpaddor.
Väl mött//I
Jag har haft falska kart sköldpaddor och grekiska rödörade som är rätt vanliga. Det som var speciellt med de falska kartsköldpaddorna för min del var att de hade små taggar på ryggen och var rätt allerta när vi släppte dem på golveet varma sommar dagar. (Då vi faktist hade något som hette sommar i sverige).
Men de åkte surfing på våra trösklar. Dom var dock inte så stora. Har haft 8 rödörade sköldpaddor. Haft problem med en enda och det var kroniskt på honom. Annars nemas problemas. Som liten tyckte man väl dock att det inte var för kul att göra rent akvarumet. Mycket roligare å leka med sköldpaddorna =3
Visst kan man ta ut dom :) Min vattensköldpadda är ute minst 1 timme varje dag
är inte sköldpaddor som andra reptiler och bör stanna i sitt habitat?

#8 Jag vet inte hur det är med vattensköldpaddor , men flera landlevande är ju starkt rekomenderade att ha en utehägnad som dom får gå i på sommaren , och sen gå i kylskåp eller liknande på vintern.

Jag har en kompis som har sina vattensköldpaddor ute i ett häng med en stor damm.
Resten av året har han dem inomhus.