Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettfoder
Läst 3220 ggr
Akrafia
2009-02-12 00:00
0

Mat

Det är väl bättre att matta majsormar med levande föda än fryast? Mina majsormar är nu ca 50-60cm hur stora ska mössen vara?

AndreasS
2009-02-12 00:25
0

Jag matar med enbart fryst, enbart för att minska risken att ormen skadas av musen.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Akrafia
2009-02-12 01:10
0

aha okej

koffra
2009-02-12 10:33
0

Ja att mata med frystinat är för det mesta att rekomendera. Dels som Andreas säger att det inte är några risker att skada ormen . Sen är det smidigare att ha i frysen utan skötsel , inget stress för råttan/musen eller vad man nu matar med . Fryst är oftast mycket billigare mm ……

Ang foderstorleken så rekomenderas det att man matar med foder som är lika tjock eller 1.5 gånger tjockare än tjockaste delen på ormen. Ev kan du behöva mata med fler än 1 mus åt gången . Jag skulle matat med 2 st per gång och lite mer sällan istället.

AndreasS
2009-02-12 11:23
0

Min bitska donna får en mus varje vecka, har försökt gett henne två varannan vecka men det funkade inte.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Akrafia
2009-02-12 12:08
0

Min hane åt 3 "typ" pinkisar fast med lite mer päls vet inte vad dom heter..och han blev lite väl rund om magen är det okej?

Akrafia
2009-02-12 12:11
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild från igår och då var det en vecka sen han åt Glad

Ladyinred
2009-02-12 14:20
0

tror att mus fuzzies är lagom :)

Trollhassel
2009-02-12 15:31
0

Jag matar med levande. Tycker att det är smidigt. Mina ormar är jätteduktiga på att göra processen kort för mössen så jag har aldrig varit orolig.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Sandra-L
2009-02-12 16:35
0

En stor nackdel med att mata med dött (frystinat) är att när man fryser foderdjuren så försvinner mkt av den näringen som de innehåller.

därför är det ju bättre att mata med levande.
Men som nämnts tidigare är ju att de finns några nackdelar med det också :)

Akrafia
2009-02-12 16:44
0

Mina ormar dödar pinkisarna snabbt, har inte märkt att det är några problem med att döda dom. men nu får dom ju bara pinkisar och dom får ju inte möss eller större bytte än, får väl se hur duktiga dom är.

Trollhassel
2009-02-12 17:50
0

Ja, jag vill ge mina ormar så bra foder som möjligt. Jag har läst mig till att det allra bästa (rent näringsmässigt) är att mata med ofrysta möss som födits upp på välbalanserat hundfoder. Både mössen och ormarna är sunda och vackra. Jag kör vidare på det.

Med Vänliga hälsningar

Akrafia
2009-02-12 17:51
0

jag tror också att jag ska köra med levande istället :)

koffra
2009-02-12 20:02
0

Visst är det bättre med färsk mat mot fryst , det kommer man aldrig ifrån ! Hade jag fått välja så hade även jag ätit färska varor men tyvär så är det ytterst få produkter som är obehandlat och färskt . 

Jag matade med levande innan , men i vissa situationer så kan det gå illa . Har inte själv råkat ut för nåt riktigt tragiskt , men vissa råtter och även ormar har fått sina bett utdelade med följd av skador , sår och hyperstressade djur . Ormar som gärna krånglar med maten osv efter en situation. Sen har jag ju ca 30 ormar , och om jag skulle mata med levande så skulle det ta en evighet att mata med levande när jag måste observera hela tiden så att det inte händer nåt. Lättare att lägga in fryst och ta bort dagen efter om det finns nåt kvar.

Det jag tycker är allra bäst är att man avlivar mössen och direkt slänger in till ormen . Sen givetvis avla upp mössen själv så man vet vad det är för kvalite på foderdjuren som man matar med . Kvaliten på foderdjuren kan variera oerhört !

Alla har vi olika sätt att se på saken , eller har upplevt vissa saker som gör att man väljer andra sätt istället . Därför väljer jag fryst i de fallen jag kan välja.

Sen finns ju även de ormar som föredrar och är anpassade för att äta ruttnande djur istället , men det är en annan historia :D

Hoppsan :) Blev visst ett helt upplägg ;)

Akrafia
2009-02-12 22:05
0

Hehe ett väldigt bra och intressant upplägg. Vad ska man göra ifall ormen nu får vissa skader under matningen?

koffra
2009-02-12 22:26
0

Det beror lite på hur illa skadan blev ach vart skadan är . Men är det ytliga sår så kan man hålla ormen sterilt och sköta om såret så att det inte kommer massa skit å gottigt där i , och även att skadan inte kan förvärras av inredning osv i terrariet.

Är det värre så ska man kontakta vetrinär för ev behandling.

För min del har det räckt med att ha ormen i karantän (Smartbox) och väldigt sterilt . Ormar har ju väldigt bra läkekött så det brukar inte vara några problem om ormen är i bra kondition . 

Sen när det är dags för matning så (i mitt fall) blev ormen bara rädd för maten och jag va tvungen att "svälta" den ett litet tag så att den delvis läkt bättre och känner mer att den behöver äta.

Akrafia
2009-02-12 23:12
0

aha okej tack så mycket för svaret :)

Ladyinred
2009-02-13 09:49
0

mata inte mössen med enbart hundmat. Hundmat är till hundar, det kan man nästan ana sig till. Möss och hundar har inte samma näringsbehov. Vill man ha möss så får man allt plugga på lite om dessa djur, precis som man får göra med alla andra man skaffar för att veta vad de kräver och det gör man inte på en reptilsida.

Inte många här som rekommenderar att man skaffar nån reptil utan att vara påläst, varför tror folk att man kan göra så med gnagare!?

Asa-N
2009-02-13 11:57
0

Bra inlägg #17 en del har en mycket märklig syn på gnagare…och hur man hanterar dem… :o/

Trollhassel
2009-02-13 13:57
0

#17 Varken hundar eller möss är 100% köttätare. I natuen äter möss massor av insekter och annat proteinrikt käk de kan få tag på. Om man låter en mus välja mellan hundfoder och spannmålsblandningar man köpt i affären så väljer de helt klart oftast hundfodret. Mina möss har tillgång till vegetabilier och proteinrikare foder. Hundfoder har väldigt sällan en kötthalt på över 30%. Om du läser på lite och pluggar foderstater så ska du se att jag utfodrar mina möss med det bästa.

#18 Möss och människor liknar varandra mycket när det gäller näringsbehov. Vi är allätare.

Med Vänliga hälsningar

Ladyinred
2009-02-13 15:08
0

möss har även ett starkt pillbehov, varför ta ifrån dom det???

Sen är de inteligenta djur som behöver stimulans. en labbur med spån ger inte nån sån alls. Inte sagt att alla har labburar men jag slår vad om att väldigt många har det.

koffra
2009-02-13 16:27
0

Jag tillhör ju skaran som höll möss i labburar och det enda problemet jag upplevde var att dom fick inte gå ensamma . Så länge dom hade sällskap så va det ok . Att ha mössen i labburar är ju verligen inget att sträva efter …. men så blir det ibland när man har flera hundra möss . Mina råttor fick gå i stora fågelburar.

Jag utfodrade mina möss och råtter med pullfoder med klockrena resultat ! Fin pälls , åt aldring sina ungar , lämnade stora kullar osv.
Givetvis slängde jag ner annan mat också , men pullfodret va basen iaf.

Trollhassel
2009-02-13 16:39
0

Pillbehov? Om du menar att mössen vill ha något att pyssla med och bygga bo av så är det självklart att de ska ha tillgång till det.Mina möss får papper/halm/hö och annat som funkar bra som bomaterial. Torra löv är också ett material som jag kan rekommendera!

#21 Körde också med pullfoder till mina möss ett tag. Jättefint resultat även där. Stora kullar och pigga möss!

Med Vänliga hälsningar

Trollhassel
2009-02-13 19:43
0

Jag måste också få tillägga att pelleterat gnagarfoder (som ju ofta utgör en stor del i gnagarblandning) ofta inehåller en stor del hökross vilket är förkastligt att ge möss. De kan inte bryta ner cellulosa då de inte är grovtarmsjäsare.

Med Vänliga hälsningar

Ladyinred
2009-02-13 20:02
0

med pillbehov menade jag att de behöver få rafsa omkring i maten och välja bland massa olika bestondsdelar.

MyTwiggs
2009-02-13 20:13
0

# 17 Tyvärr råder det en tragisk missuppfattning gällande möss och råttors näringsbehov, som ofta leder till en felaktig utfodring och i slutändan lidande för djuren. Gnagarblandningar du köper på djuraffären består av de billigaste råvaror du kan hitta och som fortfarande håller en acceptabel standard, men inget därtill. Kött och köttbiprodukter är av förklarliga skäl dyrare att producera (då det går åt ca tio gånger mer energi i form av just spannmålsprodukter för att föda upp djuren som sedan blir kött).Man kan jämföra de konventionellt producerade gnagarblandningarna med en kost bestående av snabbmakaroner och ketchup. Du håller dig vid liv, men inte lika länge.

Möss och råttor är allätare och har ungefär samma näringsbehov som människor. Om du lägger 95 % spannmålsprodukter på din tallrik så får du på tok för mycket kolhydrater i förhållande till protein och fett, ändå säljer snabbmakaroner ganska bra i mataffärerna.

Hundfoder innehåller i regel en stor andel kött, men även spannmålsprodukter och oljor som passar utmärkt som foder även till möss och råttor. Hönsfoder och hundfoder torde vara bland det bästa ur näringssynpunkt, och då även trollhassel och koffra upplever att mössen mår bra på denna foderstat så bör vi väl se denna fakta som bekräftad.

Om man utfodrar möss och råttor med hundfoder, hamnar de då automatiskt i en labb-bur? Troligen inte, va?

Om man utfodrar med hönsfoder, försvinner burinredningen då? Nja…

(kaniner och marsvin ska dock aldrig utfodras med kött och andra animalier, utan bara med ett bra hö, grönsaker, förskt gräs och vatten. Gnagarblandning är inget jag skulle rekomendera heller för grovtarmsjäsare)

Cred till trollhassel och Koffra som verkar ha god koll på djurhållningen! Ansvarsfulla djurägare!

Mvh

En vegan/veterinärasistent

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Asa-N
2009-02-14 08:27
0

#19 Jag vet det, det är samma med guld- och dvärghamster som jag föder upp, de är också allätare :o) och det är det tyvärr få som vet som köpt sina hamstrar i zoo-butik t.ex. och de blir mäkta förvånade när de hör det.

MyTwiggs
2009-02-14 09:07
0

# 26 Visst är det sorgligt at det har fått bli så på grund av foderproducenternas ekonomiska vinstintressen?

Jag blir lite förskräckt varje gång jag ser en förpackning med "helfoder" där en kanin, ett marsvin, en hamster och en råtta samsas på samma bild.

Det kanske vore något att börja tillverka konserver på vilka det står MAT med en katt, en kanin och ett människobarn på Flört

www.mytwiggs.com

koffra
2009-02-14 09:10
0

Jag brukade även mata med kackerlackor (Argentinska,dubier) när jag hade överskott. Då jäklar blev det fart i mössen/råttorna ! Delvis va det stimmulerande att jaga maten och sen smakade det nog väldans gott då dom blev helt galna :D

Asa-N
2009-02-14 09:22
0

#28 Hahaha ja jösses, jag kan nästan se det framför mig. Hamstrar gillar ju mjölmaskar men det gör tyvärr inte jag, fixar det inte, har försökt flera gånger men det går bara inte, jag ser ut som en piprensare med allt hår rakt ut och mår allmänt ruskigt av det Rynkar på näsan

Jag fixar de flesta djur utom just kackerlackor och dessa mjölmaskar, tycker uppriktigt illa om tvestjärtar också Skrattande

MyTwiggs
2009-02-14 15:55
0

# 28 vilken bra idé! Skrattande

www.mytwiggs.com

Trollhassel
2009-02-14 17:18
0

Jag slänger också ner buffalo, kackisar och syrsor till mina ibland.

Buffalo är en favorit! Ungarna vräker i sig av dem!

Med Vänliga hälsningar