Ömsningsproblem leopardgecko
Hej!
För nästan ett år sen tog jag över en leopardgeckoödla. Han hade inte fått ordentligt med mat och vatten så han var i ganska dåligt skick. Men efter några månader hos mig så blev han i fin form och hade fin fet svans. Men det skumma är att jag aldrig sett honom ömsa skinn… förrens nu. Först slutade han nästan att äta. Istället för att som vanligt smälla i sig 5-6 st syrsor så blev han allt mer ointresserad. Kanske tog en syrsa bara. Mask som han vanligtvis älskar bara struntade han i. Sen upptäckte jag att hela ödlan var grå. Så då lade jag in en fuktig svamp i hans grotta vilket uppskattades. Efter typ två dagar hade han ömsat klart. Sen började han ömsa igen! Direkt efter ömsning nr 1 alltså! Och nu verkar det ta längre tid. Han har stora hudflarn över hela sig. Han kan inte öppna ena ögat heller på skinnet. Ska jag hjälpa honom? Eller fixar han det själv? Han ser smal ut nu. Han har ju inte ätit normalt på säkert två månader + att att han inte ätit alls de senaste två veckorna. Han kanske är sjuk?
Igår fick han bada i en glasslåda med ljummet vatten. Han verkar dubbelt så pigg idag. Sen har jag pratat med en vetrinär som sa att jag skulle köpa ögondroppar på apoteket. Har köpt men inte haft på det än. (Ska göras ikväll….)
Nån som har mer tips och råd?

Här kanske du kan hitta nått.
http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_leopardgecko.htm
Jo det var faktiskt deras vetrinär som jag pratade med så jag var in på hemsidan idag. =) Väldigt bra och mycket info! Det enda som jag har lite dålig koll på är underlaget. Han har smågrus. (Hela terrariet + inderning hängde med när jag tog över) Gruset är runt och ca 3-5 mm. Ibland har han ätit upp nån sten men slutade med det när jag ställde in en kalkskål. Och det verkar ju krångligt om man läser på hemsidan. Visste inte att man skulle byta ut allt var tredje vecka? Verkar ju helt sjukt. Jag gör storstädning en gång i halvåret. Sen städar jag bort "pluttar" så fort de dyker upp.
Fukt har han ju… han kan även bada i sin grunda vattenskål. Hum…

Anledningen till att du aldrig tidigare har sett honom ömsa är för att dessa geckos äter upp sitt öms direkt. (dels för att undanröja spår efter sig samt för att de innehåller lite näring). =)
Har han kanske förstoppning? får lätt det om man har dem på grus tex. Fin sand eller det som jag använder (krossat valnötsskal) är mkt säkrare för att undvika förstoppning.
Det bästa av allt är förstås papper, dock är det inte så naturligt..
Finns för och nackdelar med allt helt enkelt =)
Testa lägga in en såkallad fuktlåda till honom/henne. Det är alltid bra vid ömsning och även trevligt för dem annars också.
Har du möjlighet att titta han i munnen? har han ngn infektion i munnen möjligtvis?
Eller som tidigare frågat, förstoppning, kvalster?
En av mina blev en gång sjuk helt utan direkt anledning, han fick antibiotika av vet. och blev genast bättre =)