Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettamfibier
Läst 1420 ggr
Hjortronsylt
2009-02-22 19:34
0

Giftig eldbukssalamander?

Eldbukssalamander säljs ju överallt i varenda zoo, som lättsamma djur för barn att ha i ett akvarium.

Men nu har jag hört och läst att Eldbukssalamander är giftiga (!) och har ett giftigt sekret på sej. Stämmer det verkligen? En bekant ska köpa men tvekar efter detta!

Borde i så fall inte djuraffärerna upplysa om det, för då är dom ju verkligen inte lämpliga för barn alls att hantera.

Tacksam för info och råd!

AndreasS
2009-02-22 19:45
0

#0 Alla groddjur är giftiga, mer eller mindre. vissa kan döda dig, vissa påverkas du inte av. men man ska alltid tvätta händerna efter man tagit i groddjur. groddjur är heller inga "kramdjur" utan trivs bättre i sitt terrarium.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Hjortronsylt
2009-02-22 20:16
0

Tack jo jag läste det svaret också på Zoopet, men det var ju ingen "expert" som skrev det utan troligen en ungdom. Så jag undrar om någon vet hur det verkligen ligger till.

Som barn hade man alltid ett gäng eldbukssalamandrar och vad jag minns fick man aldrig några gift-symtomer av dom, även fast man fuskade med handtvättningen ibland och ofta handskades med dom. Obestämd

AndreasS
2009-02-22 22:59
0

Enligt vad jag har sökt efter svar på detta så har jag inte hittat något som tyder på att det ska vara någon som helst fara för att det ska vara giftigt. Det enda jag funnit med salamandrar och gift är det svaret jag gav i #1.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Trollhassel
2009-02-23 14:22
0

Ja, handtvättning är ju säkrast att inte slarva med eftersom vissa personer är mer känsiga än andra. Eldbukssalamandrar är ganska harmlösa men det kan hända att man känner av dem.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Hjortronsylt
2009-02-24 20:39
0

Tack för svar och info!  Lugnande att dom inte klassas som giftgrodor i alla fall. (Skojar)   Skrattande