Min första Spindel !!
Idag har jag blivit en stolt ägare till till en jättefin spindel =) .
Jag har funderat tidigare på att skaffa mig en spindel , men har inte riktigt blivit av då jag har sysslat mer med mina ormar .
Eftersom jag inte har någon erfarenhet av spindlar sedan innan så tänkte jag att det är nog bäst att skaffa en lite lättare "nybörjarspindel" . Så det blev en Grammostola rosea .
Grammostola rosea är en marklevande spindel som är lugn och fin av sig . Den är även lätt att hålla i terrarium då dom är relativt anpassningsbara med fukt osv.
Ville bara dela av mig med min glädje =) . Man blir som ett barn vid julafton !!
Är det någon mer som håller dessa vackra djuren så skriv gärna en liten rad om dina egna erfarenheter =)
// Jonny

Hon var kanonfin!! Längtar till min "ormbod" e klar, då blir det massa spindlar å Skorpioner igen!!!
Grattis!!!
Grymt läckra djur, men har tyvärr fobi för dom….
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Andreas, fobier är till för att överkommas!! :) Lättare sagt än gjort kanske…
Koffra, hur har spindeln atiklimatiserat sej i sitt nya hem??

Med min vilda fantasi så får hon heta Rosa =)
Iaf . … Hon verkar trivas i sin nya lya . Hon har spunnit lite nät och ….ja……Hon ligger där å lurar . Tror det är ungefär det dom brukar göra ?
Hon vart ganska aktiv igår och sprang runt å spanade lite =)
Tänkte jag skulle testa att mata henne idag eller i morgon , så får vi se vad hon tycker om det =)
Jag är sååå nöjd !!
Grattis till första spindeln.. Vet hur det känns när man kommer hem med den första å får installera den i terrariet. Har en del spindlar som mesta har jag haft 50 st, mycket kul djur …
Med en Roséa kan du stöta på problem som matvägran det ska du inte ora dig för dom kan matvägra upp till 2 år, den kan även ta väldigt lång tid på sig att ömsa så ha tålamod. Många Roseor är snälla men det finns en del surkärringar ;) …
Hoppas du får mycket glädje av den och att det blir fler av andra arter

Tackar =)
50 st är en del ! Är det nåt du avlar på och säljer ? Om jag känner mig själv rätt så är det ju som du säger ….Man börjar med en …… ;)
Tackar för infon , så jag slipper att bli så orolig om det sker med matvägran och öms. Är det nån speciell ålder eller nåt annat som påverkar detta . Eller kanske rent av en flytt kan påverka detta som med många andra reptiler ?
Hur länge klarar sig en spindel utan mat utan att det är någon större fara med dom . 2 år är ju rätt lång tid !! =)
Jag hade möjligheten att välja mellan massor av olika . Jag vart väldigt sugen på P. Formosa , dom e så vackra !! Men kanske inte passar mig somförsta spindel =)
Jag tror att jag har gjort ett bra val med min Rosa .
Mvh Jonny

Minn första fågelspindel var en Grammostola spatulatus, "Chilensk rosahårad spindel", en hona som jag döpte till Nanny.
Hon blev sedemera kändis då hon var med i en stor annonskampanj för tv 3, hade henne i 8 år innan hon dog.
Själv har jag "bara" haft ett 15 tal arter, men aldrig odlat dom eller så.
#3 Jo visst är dom det, har juhe iaf övervunnit min fobi mot larver och syrssor eftersom jag ger det till min skäggis =)
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Venom79!! Vet ju att du kan hur mycket som hellst om dessa fantastiska terraredjur, kan du inte tänka dej att lägga upp lite bilder och fakta om en del av alla de spindlar och Skorpioner du har? Vore kanon!!
#9 Håller med, skulle vara grymt och få in lite om spindlar och skorpioner på sajten det skulle lyfta intresset för sida bra mycket.
Grammostola spatulatus är ändrat till Grammostola roséa alltså samma som koffra skaffat .. Ni vet att det finns 7 färgvarianter av Grammostola roséa.
Ja jag ska göra det när jag har gjort klart en liten artikel om hortulanus till den nya tidningen Kryp å kräl som släpps nu i Januari ;)
Jag rekomenderar att du inte skaffar en P. Formosa än skaffa nån annan spindel typp en Nhandu art eller en A. geniculata som är lite snabbare å kan va lite surare men inte fullt så snabb och nervös som P. Formosa.. Men annars så är trädlevande art snygga men tyvär lever dom hälften så länge som marklevande säg det skiljer mellan 15-20 år i levnads längd

Det hade jag inte en aning om! Kände till två…
Det har du inte sagt ett ord om till mej att du ska skriva för en tidning!! :) TYP!!! Den måste man ju ha tag på!!
Ser fram emot att få se och läsa dina alster här sen!!
He he Ja men det blev klart i dag att jag ska göra det .. Det ska vara klart nu i veckan så det kommer nått litet nästa vecka 

Ok, förlåter väl dej då!
Ser jag fram emot!!

Men hur är det med Grammostola carla då, är den åxå ändrad till rosèa?
Hittar inget om Grammostola carla inte heller om den är synonym med Roséa.. Dessa namn har Grammostola roséa haft iaf Grammostola spatulata, Grammostola spatulatus, Phrixotrichus rosea, Phrixotrichus roseus och Phrixotrichus spatulata.
Finns en hel del Grammostola arter och alla har skifftat namn många gånger efter hand som man har kommit på vad det är för släkte.
Det som är tråkigt med spindlar det finns för många sp arter, och en hel del hybrider

Den står med i Arachnomania, the general care and maintenance of Tarantulas & Scorpions av Philippe de Vosjoli, men den är skriven -91 så det har ju hänt en del sen dess… *S*
Kan du ta en bild på bilden av spindeln i den boken så kan vi lösa det relativt snabbt .. Ja mycket har hänt sen 91 ..
Själv blev man med två skorpioner idag :) hur kul somhellst, Asiatiska skogs skorpioner.
Värd för Raggare Ifokus
#20 Visa gärna upp dom med en bild på dom.

#21 Det blir nog jag som får lägga in bilder på skorpionerna i inlägg #20 då dom ligger i min kamera =O)
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever
Hur länge lever en Grammostola rosea hane? Har hört att de dör kort efter att de har blivit könsmogna.

Alla fågelspindelhanar dör inom ca ett år efter att dom ömsat ut sista gången och fått sina "klor" på frambenen som dom har för att kunna överleva parningen med honan.
Jag är ingen expert, menn har för mej att de flesta fågelspindlar blir könsmogna mellan 3-5års ålder (hanarna)
Så fort de får klor så är det kört då? Har nämligen en nyömsad hane med klor hemma… 

Då har han ca året kvar då ja… Det du kan göra är att du annonserar efter nån som vill para sin hona å sen kan ni ju splitta kullen så har du ju avkomma ifrån din gamle vän!

Fin liten spindel! Min första fågelspindel var också en rosea. Lite vanliga men inte att underskatta.
Lycka till!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
En fråga från mig då :P
Hur många spindlar brukar en parning ge?

E som jag skrivit innan ingen expert på spindlar, men beroende på art allt ifrån ett 10-tal till hundratals beroende på art å honans ålder å för vilken gång hon lägger ur sej ägg mm
ah okej :) en del då dvs.
#0 jahapp, så har man fått smaka på sin "nybörjarspindels" vrede idag. Skulle ge min söta lilla Grammostola rosea en mask idag och det räckte att jag kom där med pincetten och skulle lägga ner maten i hennes bo för att hon skulle börja sprätta hår som attan. Man såg i ljuset hur hår yrde i terrariet. Oj oj tänkte jag och skulle plocka upp masken igen när hon kommer springandes ut ur boet och attackerar pincetten, hon var inte ens intresserad av sin mat. Så snäll och lugn är hon :P
Undrar varför hon är så stressad, jag tror faktiskt inte att hon har öms på gång….

åh jag saknar min roséa Felix som gick bort för drygt ett år sen, ca 8 år gammal. har ju "tyvärr" skaffat en sambo nu som tvär-vägrar att ha en spindel i lägenheten. så det blir nog ingen spindel för mej på ett bra tag 
#32 Då är det dags att starta en övertalningskampanj.

#32 sätt igång med övertalningen bara! *hejar på*
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

haha, jag har redan hållt på i ett år drygt, och det går frammåt. förut var det nej direkt. nu har han själv till och med hittat spindlar på internet som han tycker är fina. så inom ett år har jag nig lyckats övertala honom ;)