Funderar på att skaffa orm
Hejsan som rubriken säger så är jag sugen att skaffa en orm eller två. Funderar på majsorm.
är det bara negativt att ha två ormar i samma terrarium? eller man kanske bara får prova och se om dom trivs ihop.
Finns det någon uppfödare etc som ni rekommenderar ?
hur gör ni med matningen, föder ni upp möss själva eller köper ni, hur mycket kostar det isf?
berätta gärna lite vad som är enklast och mest ekonomiskt.
hur ofta behöver man rengöra terrariumet, hur gör man det, är det en stor process eller hur funkar det
vad för fler arter rekommenderar ni? skillnad på dem?
skullle vara superbr aatt få lite information av er!
ska såklart läsa på mycket om jag bestämmer mig för att köpa orm.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
majsorm är väl en alldeles utmärkt orm att börja med, oftast snäll. strular sällan med maten och lätt att få tag på.
funkar hur bra som hälst att ha flera stycken tillsammans.
möss kan man odla själv, men har du bara en eller två ormar är det knappast lönt. bättre då att köpa typ frysta möss, dom allra flesta ormar äter eller kan vänjas att äta död mat.
vi tar en 5:a st för möss i "lagom majsorms storlek"
rengör gör du när det behövs. bajs är ju inte så kul att krypa omkring i!! typ ett par ggr i veckan. bottenmatrialet skall också bytas med inte allt för långa mellanrum. det är ingen stor process. ta bort bajset och kringliggande bottenmatrial. dom ska självklaret ha tillgång till färskt vatten alltid! och vattenskålen ska diskas ur ordentligt och inte bara fyllas på.
andra trevliga arter enligt mig är lampropeltis spp (mjölksnokar och kungssnokar) tjursnokar (lite av en favorit snok)
lycka till!!
En liten notis till den som inte vet. Här ovan står det att man kan ha flera majsormar ihop och det stämmer. Men under så rekommenderas oxå mjölksnokar och kungssnokar. De ska bo ensamma då risken är stor att dom äter upp varandra annars.
OKej men tack tack så mycket för informationen allihopa!
Så majsormarna stressar inte varandra om dom bor tillsammans? en ormuppfödare sa det till mig.

Majsormar kan mkt väl stressa varandra, stressnivån är individuell hos varje individ.
Vissa bryr sig inte och andra kan bli stressade..
Jag har några som går ihop och det funkar för dem individerna, medan vissa måste gå ensamma pga stress.
väldigt olika från orm till orm med andra ord :)

jag har i dagsläget ett stort terrarium med 4 majsormar ihop och en bairdii. sen har jag ett mindre terrarium med en liten majs tjej, som ska gödas upp för att sen flytta in med de större.
var iväg i helgen och hämtade föräldrarna till min första bairdii, så de ska även få flytta in i terrariumet.
har aldrig sett/märkt några som hellst problem med alla ormar ihop. de ligger ofta i en hög och "myser" tillsammans 
ganska viktigt är att om du har flera ormar tillsammans så är dte inte bar att mata dem ihop. det finns alltid en risk för att ormarna hugger bytet från olika håll, och är det envisa ormar så vägrar de släppa, då måste man klippa/skära isär bytet på mitten. inte det roligaste. hehe
Jag vill inte verka taskig eller så, men oj, här haglar det missuppfattningar.
Alla ormar som tvingas leva ihop stressar varandra av den enkla anledningen att de är solitära och i naturen söker de aldrig någonsin kontakt med någon annan varelse utom för parning och jakt
Vi människor är inte vidare bra på att tolka signaler från reptiler och för det mesta tolkar vi helt fel. Det beror på att vi bara har vårt eget beteende att utgå ifrån, men det stämmer sällan överens.
Ett superexempel på just detta med feltolkning, är alla som tror att deras ödla njuter när man kliar den under hakan eftersom den blundar som om den njöt. Sanningen är istället att ödlan blundar så fort någon/något vidrör huvudet för att skydda sina ögon.
En annan sådan misstolkning är när man hör folk säga att "mina ormar gillar varandra för de ligger alltid tillsammans". De känner förstås att just den platsen är den bästa och att det redan ligger en orm där ignoreras för att komma till den bästa platsen. Prova att lägga dit en plastorm och se vad som händer. Ormen lägger sig ihop med plastormen, men gillar den plastormar då? Knappast.
Man KAN göra massor av saker, men att man kan ha flera majsormar ihop betyder inte att det är det bästa för djuren.
Det finns en rad olika beteenden hos ormar som vi faktiskt kan tyda. Ett exempel på detta är könsdominans, som fungerar ungefär likadant hos reptiler som det gör hos däggdjur. Har man två könsmogna hanar i en miljö där det också finns honor, kan den starkare dominera den andra så att den slutar att äta. och håller sig totalt passiv. Detta är inte vanligt hos råttsnokar som exempelvis majsorm, men det händer ganska ofta hos Lampropeltisarter.
jag menade att majsormar går att ha tillsammans, inte mjölksnokar går. skrev inte att det gick heller, utan svarade bara på frågan om andra trevliga ormar. ursäkta om jag var otydlig
, även om mina går ihop för tillfället
(parning)

#7 mycket bra inlägg!