Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 4679 ggr
Luddesmatte
0

Leguan förfrågan!

Jag har ingen leguan men drömmen om att ha en finns. Jag har alltid varit helt kär i varaner och en leguan är det närmaste en varan man kan komma i husdjur. Jag funderar på att någon gång skaffa mig en redan handtam, vuxen leguan. Eftersom jag är nybörjare är en vuxen leguan för mig smidigare än en unge som inte är handtam.

Har läst flertalet sajter om leguaner men alla säger olika så nu vänder jag mig till er.

Någon som vet en bra sida där jag kan läsa rättfärdig fakta om leguaner dvs vad dem ska äta? hur deras boendemiljö ska se ut osv.

Sen undrar jag ifall det finns någon här inne med erfarenhet av leguaner? Någon som kan besvara frågorna nedan:

Hur mycket kostar en leguan månadsmässigt i matväg?

Hur fungerar dem med andra djur?

Ladyinred
0

du vet om att det finns massor med olika sorters varaner i fångenskap va? låter som du vill ha leguan för det e det närmaste du kan komma.

ronia
0

Leguaner kostar en del när det kommer till maten, det ska vara färsk sallad och frukt, inget himla djupfryst eller pellets från djuraffärer.

Min leguan går ihop med alla mina andra djur, men jag kan bara tala för min, vet ju inget om andras leguaner.

Det kostar mycket även med all värme och fukt som dom behöver, min elräkning är enorm Förvånad

Men jag skulle aldrig vilja vara utan honom!

Luddesmatte
0

#1 Jag älskar reptiler och gärna stora ödlor, har alltid varit en reptilmänniska. Varaner är en favorit men en sådan kan man inte ha hemma oavsett om det finns personer som väljer det men jag skulle inte vilja ha en 3 meter lång varan hemma på 100kg så leguan får duga. Har hållt på ganska mycket med en väns leguan och nu känner jag att jag vill ha en egen men vill gärna veta så mycket som möjligt innan dess så jag vet med säkerhet.
Jo jag vet att dem är grönsaksätare och jag kan tänka mig att elräkningen blir enorm. Jag hade tippat på att en Leguan kostar rundatal 1000kr i mat varje månad och en sådär 3-500kr extra i elräkning. Eller är det mer?

Saga85
0

Alla varaner blir då inte 3 meter långa! Taggsvansvaraner blir t.ex. 60-70 cm. Finns mängder som blir under, runt och över metern. Varför inte läsa på och satsa på något du faktiskt är mest intresserad av? Tror det kommer vara mycket mer givande i längden.

Egentligen spelar det ingen roll om leguanen funkar med andra djur eller ej. De ska ju trots allt hållas separerade ;)

Saga85
0

F.ö. förstår jag inte alls likheten mellan en varan och en leguan? Jag tycker snarare de verkar vara rena motsatser.

AndreasS
0

Sen finns stäppvaran (Varanus exanthematicus) och blir ca. 1 m.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Luddesmatte
0

Det är mer den sk Komodo Dragon jag syftar på som är ett intresse men oavsett är det inte mitt intresse för varanen som var frågan utan leguanen i sig som husdjur. Jag är reptil intresserad men har Komodo Dragon som största intresse. En leguan har jag velat ha sen 6 år tillbaka men inte skaffat någon förrän jag vet att jag verkligen är redo därav vände jag mig till er om tips och råd.

Har läst allt möjligt om leguaner och deras skötsel samt hantering plus att jag hållit på med min kompis leguan i flera år. Har också hållit på med mindre ödlor så som skäggagamer, leopardgeckos osv men dem är inget för mig. Har varit på en utställning med leguaner när jag bodde i USA samt djurmässor där jag träffat leguaner i stockholm.

Åter till inläggets frågan:
Allt jag läst om leguaner säger olika. Men har lyssnat till ägare som har leguaner rather then olika källor som varit missvisande. Om någon kan tipsa om en bok eller en hemsida som man vet med sig är pålitlig skulle jag vara tacksam. Och kanske berätta lite kring sin erfarenhet av leguaner.

Vattnadal
0

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Trollhassel
0

#7 Ja, komodovaranerna är ju varken lämpliga husdjur eller något man kan få tag på. Jag håller med dig om att de är spännande och intressanta djur!

Länken du fick av Vattnadal är kanon.

Hopps att du får tag i ett lämpligt djur! Lycka till!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Luddesmatte
0

#8 Tackar. Ska verkligen ta och blöja igenom den någon dag. Kanske tar mig till biblan också för att se om jag finner lämpliga böcker om leguaner. En del kan ju vara missvisande men det borde finnas någon bra.

Saga85
0

Här har du bra skötselråd: http://www.odlehemmet.com/caresheets/IguanaIguana.asp

Utdrag: Den största enskilda orsaken till att leguaner dör i förtid är en brist på rätt fuktighet.

Det är alltså inget djur man ska ta ut från sitt terrarium i onödan (fast det ska man ju iof inte göra med några reptiler Flört). Lycka till!

Sandra-L
0

Det finns ju mer lättskötta varaner och det verkligen är det du är intresserad av. Mer lättskött än en leguan tex är taggsvansvaranen.
En liten varanart, störtsköna! :)

så om det egentligen är en varan du är intresserad av så är det det du bör skaffa :)

Leguaner är ju också extremt speciella men de kräver mkt mkt mer än tex just taggsvansvaranen, varanus acanthurus :)

Luddesmatte
0

#11 Tackar.

#12 Taggsvansvaranen lät intressant men är inte dem ganska små? Är inte så mycket för små djur. Har försökt hitta någon information om taggsvansvaranen men hittar ingen. Kanske någon vet?

Bra att ni kommer med förslag på ödlor får då har jag lite och titta på vad som passar mig bäst.

Ladyinred
0

en annan lite större ödla är ju teju eller tegu, beroende på språk. argentinska landar på 1,5 m o blir rätt tunga. en snygg svart vit ödla som äter allt.

Luddesmatte
0

#14 Med allt antar jag du menar kött också? Vill inte ha en ödla som äter kött då jag inte har sådant hemma eftersom vi är vegetarianer. Men tack för tipset i alla fall Glad.

Vattnadal
0

#15 Då är varaner uteslutna, skaffa dig en leguan du!

MVH Elin

Ladyinred
0

tejus ska ha en varierad kost, banan var väldigt gott kommer jag ihåg. men visst var det kött på menyn så det går nog inte så bra. vad jag vet så är det bara leguaner som är hel vegetarianer. vuxna skäggagamer äter dock mycket grönt.

Vattnadal
0

Min gamla skäggis får insekter eller tom en pinki mellan varven, fast sällan sällan, han blir fet annars. Max en gång i månaden faktiskt.

Det är ju den enda stora fördelen med leguaner egentligen. De har många nackdelar, men är faktiskt trevliga. Kommer dock med strörsta säkerhet inte hatt skaffa en igen.

MVH Elin