Kläckare / Dvalare
Jag har gjort slag i saken och byggt min kläckare som jag tänkt på länge.
Det blev en vinkylare som jag monterade in en fläkt , värmemattor och en termostat. Slutsumman blev att jag kan ha en temperatur på 4-34 grader stabilt. Och en luftfuktighet upp till 85% om jag vill.
Jag dvalade mina snokar i kylarn denna vintern med lysade resultat , och har nu ägg i kylarn med hittills fina värden och äggen ser riktigt bra ut.
För mig är denna apparaten guld värd då den tar relativt liten platts mot 2 st "prylar" och fungera så ypperligt bra destutom !
Hela kalaset kostade mig ca 1600.-

smart!
får väl se om man själv orkar göra något liknande när man flyttar till större och har plats för en sån.

Kostaden bara 1600Kr de var billigt det.
Jonny
Var observant på eventuell uttorkning. Min erfarenhet är att Vermiculite faktiskt stjäl fukt ur sin omgivning och eftersom du "bara" får upp till 85 % RH, tror jag att det finns risk att äggen kan drabbas av viss uttorkning.
Jag har själv slutat med volymblandning 1:10 av Vermiculite och kör enbart viktförhållande 50/50 och 90-100 % RH, samt helt täckta ägg. Det har funkat bättre. I år har jag beslutat att kläcka i sphagnum istället.

Tack för infon Peter ! Jag körde likadant förra året på liknande sätt och jag kan hålla med dig om att vermiculiten stjäl lite fukt . Jag kommer troligtvis att behöva sätta glapack eller liknande över äggen , men jag vill inte det förens jag ser att äggen blir torra och sjunker. Om det går lika bra som förra året med dessa värden så är jag tacksam om det funkar i år med .
Jag vet att det är gränsfall med 70-80% fukt , men som sagt så kör jag på detta sålänge och justerar vid behov .
Spagnum är ju suveränt ! Har kört med det till majsägg för några år sedan . Inget mögel eller nåt , bara att fukta på lite då och då .