Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 1246 ggr
koffra
0

Årets första hos mig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då har mina nigritus laggt ägg . 16 st fina ägg blev det :)

Då återstår det bara väntan nu då ….. Uhhhh

AndreasS
0

Grattis koffra, nu är det bara det där jobbiga kvar… Väntan…

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Crotalus-Adamanteus
0

Grattis grattis

Trollhassel
0

Grattis!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

koffra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tackar :D

Ja nu känns det som att jag vill gå i dvala och vakna nån dag innan kläckning ….. ;)

Enligt fakta som jag fått från böcker och internet så lägger nigritus upp till 12 st ägg. Om det är i det vilda eller inte vet jag inte , men nåt bra måste jag gjort om dom lägger 16st och alla befruktade .

Slänger in en bild på hanen sammtidigt.

Crotalus-Adamanteus
0

Snygg blid.

koffra
0

Tackar . Men det är objektivet (ormen) som gör jobbet att vara snygg ;)

Crotalus-Adamanteus
0

Snyggmodell

[peter54]
0

Storleken på kullarna är direkt kopplat till storleken på honan och eftersom L. g. nigrita ytterst sällan blir över 120 cm i naturen, men uppåt 160-170 cm i terrarium så är chansen till stora kullar goda. Jag fick totalt 24 ägg från en av mina riktigt stora kaliforniska kungssnokar för ett par år sedan, men av dem var 7 slugs.

koffra
0

Ja det låter logiskt ! Mitt par är dock bara 120-130 cm . Förra året la detta paret ur sig 8 st ägg varav 3 st befruktade/kläckta hos förra ägaren . Men då hade hon inte dvalat på säkert flera år och så var dom kraftigt överviktiga . Så det var bantning på menyn och en rejäl dvala som gällde här . Och i år gick det bättre :D

Jag hade även 2 st majshonor som var ca 180cm långa som jag parade med en hane. Ena honan la ur sig 36st ägg och den andre 34. Sen under sommaren även om jag inte hade parat dom så beslutade dom för att ytterligare lägga ur sig ca 25 ägg var .

24 ägg på en calking är inte illa pinkat :D !!