Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsjukdomar
Läst 4696 ggr
Liiza87
0

Inte kul..

Idag fick jag åka in med min lilla majsorm Turbo till veterinären.

Han har fått munröta, så de blir att ge honom en spruta i en månadstid.

Tur att man är utbildad djurvårdare så man är van att ge sprutor.

Stackars liten….

koffra
0

Inget kul ….

Hoppas lilla livet frisknar till snabbt .

AndreasS
0

Inte roligt när djuren drar på sig sjukdomar.

Hoppas Turbo tillfrisknar snabbt.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Liiza87
0

Tack för all omtanke:)

Vi får verkligen hoppas han blir bra snart..

Ladyinred
0

jätte tråkig sjukdom som jag enbart läst om (som tur e). En tanke som dök upp. Kan dom äta när de har munröta. En månad e ju endå rätt lång tid för en majs att va utan mat.

Liiza87
0

Han kan inte äta som de är nu, men efter ca 2 veckor ska svullnaden börjat gå ner, i värsta fall måste jag tvångsmata honom.

Sen idag när han skulle få som dos av antibiotika så såg jag att han fått lokal irritation i huden( han tappar fjäll) där de stack honom igår.

Så jag vill inte ge han injektion som de är nu, så han får ta det via munnen, ska vänta tills killen kommer hem så han får hjälpa mig att hålla honom..

Liiza87
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gråtersåhär ser han ut nu min stackars lilla vän..

koffra
0

Ne , fy ….. lilla stackarn . Inget kul alls !

kan man inte behandla munröta med klerhoxid eller vad det nu heter ? Har för mig att jag läst det nån stans. Det är sånt man kan bleka tänder med och även behandla fjällröta med .

Ladyinred
0

nä gud va läskigt det där ser ut. E de en allergisk reaktion han fått? Tycker att du ska ringa vetten igen och berätta vad som har hänt.

Liiza87
0

Jag ska prova ge honom via munnen, men om det blir värre så får vi se vad vi ska göra. tyckte me att de såg ut som en allergisk reaktion, det skulle inte vara så lyckat om han är allergisk mot antibiotika =/

Trollhassel
0

Stackars krake! Hoppas att han blir frisk av behandlingen! Jag har aldrig råkat ut för det på mina ormar men jag har läst mycket om det. Ingen rolig upplevelse för se små gynnarna.

*håller tummarna för er*

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[peter54]
0

Sa du inte munröta? Bilden visar exempel på att ormen inte klarat av att ömsa skinnet varefter det fastnar i det nya skinnet under. När ormen rör sig och bitar av det gamla ömsskinnet fastnar kan det nya lagret undertill åka med  och då uppstår såna sår.

Du behöver nog hjälp med den eftersom det som krävs för att ömsskinnet ska lossna - mycket fukt - är på tvärs med vad som krävs för att munrötan ska läka. Såg inte veterinären att orman har en massa gamla ömsrester kvar på kroppen när hon/han undersökte munnen på den?

Liiza87
0

Då veterinär undersökte honom såg han inte ut så( han var frisk i fjällen), då de skulle ta och ge honom sprutan började han ömsa. Men där han är röd är från att de gav han injektioner.

[peter54]
0

Jaha då förstår jag. Det såg ut som sår efter yttre hudsläpp. Du har ändå ett problem i att den fukt som måste till för att ömset som sitter kvar ska lossna är dåligt för läkningen av munrötan.

Kan ormen stänga munnen ännu? Om den kan det borde du kunna lägga den i en fuktbox ett par timmar för att få bort ömsresterna. Kan den inte stänga munnen ännu är fuktboxen ingen bra idé.

Liiza87
0

jo det ju ut som de. Jo jag har ju problem med det nu. det var en dålig tid för ömsning=/ Han kan inte stänga munnen än.  så jag vågar inte sätta han i en bunke.. vet som inte vad jag ska göra =/

Trollhassel
0

Fy, vad jobbigt det låter. Jag kikade lite på din bild och det ser ut som att ormen har problem med ömsrester också? Jag har aldrig tänkt på att de blir så röda efter injektioner men man lär sig alltid något nytt.

Hoppas att han snart kan stänga gapet så att du kan behandla hans ömsproblem. Det är jobbigt med ormar som inte ömsar i ett stycke. Jag brukar alltid kolla ögonen en exra gång. Det händer att skinnet blir kvar i ögonen.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[peter54]
0

Ömsproblem är i grunden alltid orsakat av att det är alldeles för torrt i terrariet. Om det inte går att få upp luftfuktigheten i terrariet, exempelvis pga att ventilationsöppningarna är alldeles för stora, bör man erbjuda ormen en fuktbox. Den kan man enkelt göra av exempelvis en tom glassbox med ett lagom stort hål i en kortsida. I boxen lägger man fuktig vitmossa (sphagnum) och sedan lägger man på locket och ställer in den i terrariet.

MalinMalin
0

Badda munnen med väteperoxid brukar funka bättre mot munröta än att ge antibiotika.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

koffra
0

#17 va precis det jag var ute efter i mitt inlägg :D

Liiza87
1

Måste med sorg i hjärtat meddela att min lilla turbo avled idag vid 2.

Tack för tipsen iallafall…

AndreasS
0

Beklagar sorgen.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek